Grannliv

Vad får man göra på balkong

1. Grilla på balkongen

Här gäller föreningens regler och kommunala normer. Elgrill kan vara tillåtet, men normalt sett inte kolgrill. Tänk också på brandrisk, rök och matos.

2. Växter

Blomlådor får oftast bara hängas inåt. Tänk också på att inte vattna så att grannen under får vatten och jord på sin balkong.

3. Katter

Om du har katt på balkong mer än fem meter över marken måste du näta in balkongen. Inhämta även styrelsens tillstånd innan du nätar in.

4. Musik och fest

Lugnt efter 22 brukar vara en gyllene regel, men även dagtid måste du ta skälig hänsyn till grannarna.

5. Parabol och markis

Följ föreningens regler om vad som får sättas upp på balkongen och monteras i fasaden.

6. Skaka mattor

Det du inte vill ha på din matta vill nog inte grannen under ha på sin balkong. Undvik att skaka ur textilier från balkongen.

7. Vintertid

Glöm inte att skotta balkongen. Ett tjockt snölager som smälter i vårsolen kan orsaka skador på huset.