Passersystem

Taggar och internetbokning

För att komma in i ditt trapphus och gemensamma lokaler behöver du elektroniska passerbrickor som du fick när du flyttade in i föreningen. Varje hushåll tilldelas tre taggar. Till garaget kan du beställa en fjärrkontroll som gör att portarna öppnas.

Passerbricka används för att komma in i

  • ditt trapphus,
  • de trapphus där det finns tvättstugor på din gård,
  • ditt postfack,
  • cykelförråd,
  • grovsovrum på din gård,
  • garaget (om du hyr en garageplats),
  • gymmet (i fall du betalar för det),
  • i gemensamma lokaler som du bokat, t.ex. bastu, övernattningsrum, och festlokal
  • för att boka tvättstuga via informationstavlan.


Lokaler, tvättstuga, bastu samt övernattningsrum kan bokas

  • via informationstavlorna (passerbricka/"tagg" behövs till detta)
  • via webben på den här länken
  • eller i appen aptus home

För att logga in på webben och i appen behöver du ett användarnamn och ett lösenord, detta fick du när du flyttade in i din lägenhet av Brandbergens Låshörna, när du hämtade dina passerbrickor. Första gången du loggar in får du byta till ett eget lösenord.
Ett tips när det gäller Aptusportalen är att komplettera dina användaruppgifter med e-postadress och mobilnummer, det gör att du kan återställa ditt lösenord själv vid behov.

Appen kan du ladda ner på Google Play eller App Store,
under inställningar i appen skriver du in adressen: 

https://angso.aptustotal.se/aptusportal

och loggar sedan in med dina inloggningsuppgifter.

 

Frågor och svar

 

Fråga: Om jag flyttar överlämnar jag då mina passerbrickor till köparen?

Svar: Ja, dina brickor överlämnar du till den nya bostadsinnehavaren tillsammans med de övriga dörrnycklar. Den nya bostadsinnehavaren har sedan 10 dagar på sig att kvittera ut nya passerbrickor. De gamla brickorna upphör att fungera efter denna tid. HSB Servicecenter skickar ett brev till den nya bostadsinnehavaren och beskriver hur det går till.

Fråga: Kan jag använda taggarna för att komma in i källarförrådet?

Svar: Nej, för att komma in i källaren krävs en vanlig nyckel som du fick av den tidigare bostadsinnehavaren. Saknar du nyckeln kontaktar du HSB Servicecenter.

Fråga: Om jag tappar bort en passerbricka eller nyckel och behöver en ny, hur gör jag?

Svar: Handlar det om en borttappad passerbricka behöver den spärras. Detta kan du göra själv i aptusportalen alternativt kan du kontakta HSB Servicecenter för att få hjälp med att spärra passerbrickan. Därefter behöver du åka till Brandbergens Låshörna, i Brandbergens industriområde, för att beställa en ny passerbricka/nyckel mot en avgift. Medtag legitimation och senaste hyresavi.

Fråga: Om jag glömt bort mitt användarnamn och lösenord till Aptusportalen, hur gör jag?

Svar: Du åker till Brandbergens Låshörna, i Brandbergens industriområde, så hjälper de dig med detta. Medtag legitimation och senaste hyresavi.

Fråga: Jag kommer inte in i tvättstugan med passerbrickan, varför?

Svar: Brickan fungerar endast under den tiden du bokat plus 30 min efter avslutat tvättpass, då du har möjlighet att torka tvätten. Ingen annan än du har tillträde till tvättstugan under ditt tvättpass.

Aptus home
  • Aptus home
    Aptus home
  • Aptus, inloggningsbilden
    Aptus, inloggningsbilden
  • Aptus, bokning
    Aptus, bokning