Frågor och svar

Till Styrelsens mejl kommer det in frågor dagligen.
Nedan kommer vanligt förekommande frågor att publiceras.

Garage

  • Fråga: Hej, Garageporten går inte upp när jag öppnar med min garageöppnare. Vad ska jag göra?

Svar: Hej, Om garageporten går att öppna inifrån är sannolikt det inget fel på garageporten. Om nyckelsymbolen på skåpet lyser rött när du försöker öppna med garageöppnaren så har din öppnare blivit spärrad. Maila i.s.f. styrelsen@brfasplunden.se och meddela tidpunten du försökte öppna porten, samt ditt namn, adress, lägenhetsnummer och garageplatsnummer.

Om nyckelsymbolen inte lyser när du försöker öppna med din garageöppnare så börja med att byta ut batteriet i din garageöppnare. Om problemet kvarstår behöver du beställa en ny garageöppnare.

Att få en ny garageöppnare kostar 500 kr.

Du beställer en ny genom att:

  1. Sätta in 500 kr på plusgiro 55 50 16-5 Nordea och ange ditt namn.
  2. Därefter mailar du styrelsen@brfasplunden.se och anger ditt namn, adress, lägenhetsnummer och garageplatsnummer.
  3. Efter en tid så lägger vi en ny öppnare i er brevlåda.

Observera att öppnare kan vara slut hos oss så det kan vara leveranstid.

 

Överlåtelser

  • Fråga: Hej, Jag har fått papper från min bank avseende pantförskrivning. Någon i styrelsen behöver skriva under dessa. Vart kan jag lämna in mina papper för påskrift?

Svar: Hej, Det är HSB servicecenter som du ska vända dig till.  Du hittar kontakt uppgifter under fliken HSB servicecenter.

  •  Fråga: Hej jag har fått i uppdrag att sälja en lägenhet i er förening och har en del frågor som jag skulle vilja ha besvarade. Vem kan jag kontakta i styrelsen som kan hjälpa mig med detta?

Svar : Under fliken Mäklarinformation hittar du svar på de vanligaste frågorna som vi får från mäklare.  Om du inte hittar svar på alla dina frågor är du välkommen att ställa dessa via mail. Du kan maila styrelsen på: styrelsen@brfasplunden.se

 

Underhåll

  • Fråga: Vad är jag som boende skyldig att underhålla i min lägenhet och vilka delar står föreningen för?

Svar: I våra stadgar kan du läsa om vilka skyldigheter du som boende har och vilja skyldigheter som bostadsrättsföreningen har. Under fliken Boende, underrubrik Rättigheter/skyldigheter? Hittar du en översikt om vad som gäller.

Du kan även läsa mer om detta i våra stadgar.

  • Fråga: Balkongdörren kärvar, vad ska jag göra?

Det är boende själv som är skyldig att underhålla balkongdörren. Du kan börja med att smörja in balkongdörren och se om det blir bättre.

Här kan du se en instruktion för hur du kan smörja balkongdörren.

 

Övrigt

  • Fråga: borttappad, nyckel, tagg, garageöppnare. Hur går jag tillväga?

Svar: under fliken Nycklar och taggar hittar du information om hur du går tillväga för att beställa nytt.

  • Fråga: Hur loggar jag in på HSB Portalen och Mina sidor på HSB.se?

Svar: För att kunna logga in på HSB Portalen och Mina sidor klickar du på "Logga in" i övre högra hörnet på HSB.se, du använder där dina inloggningsuppgifter du har till HSB Portalen, om du har glömt dessa kan du beställa ett nytt på den här länken. När du loggat in på HSB.se så har du tillgång till både HSB Portalen och Mina sidor.

  • Fråga: Hur stänger jag av vattnet i min lägenhet?

Svar: Avstängning av vattnet sker i ett skåp som finns utanför lägenheten på varje våningsplan. Det är HS nyckeln som går till detta skåp.