Om föreningen

Brf Ättegrenen 2 förvärvade 3 byggnader i under 2008 av Svenska Bostäder - och förvaltar dem därefter i egen regi. Styrelsen biträds av HSB Stockholm som sköter den tekniska, ekonomiska och administrativa förvaltningen. I HSB service ingår en fastighetsskötare som finns på plats i föreningen ett par gånger per vecka för enklare, allmänt underhåll.

Föreningens hade från början 72 bostadslägenheter varav 57 stycken lägenheter köptes av bostadsinnehavaren och resten förblev hyreslägenheter men nu uthyrda av föreningen. Under perioden 2008-2020 har ytterligare hyreslägenheter sålts, samt att 4 st bostäder och ytterligare 3 bostäder har tillkommit från lokaler som gjorts om till bostadsrätter. Därför har föreningen nu 79 lägenheter varav 6 fortfarande är hyresrätter.

Husen ligger högst upp i Östberga och från många av lägenheterna har man en fantastisk utsikt och dessutom omgärdas husen av mycket grönt och skog.

Lägenheterna från den här perioden - slutet av 60-talet - är välplanerade och byggda med omsorg med bevarade av naturmarken mellan husen i området. Området består numera till över 90% av olika bostadsrättsföreningar.

I närheten finns butiker, restauranger, förskolor, skolor, Lisebergs idrottsplats, Årstafältet med kolonilotter, golfrange, promenadstråk och fina picknick platser. Stockholms stad storsatsar nu på området Östberga-Årstafältet och det skall byggas 2.600 bostäder, med ny skola, simhall och bibliotek.

Det är promenadavstånd till både Partihallarna, där Stockholms största bowlinghall finns, och Stockholmsmässan. Bra kommunikationer med ett antal olika busslinjer, tvärbana och pendeltåg samt ett kommande beslut om att gula linjens tunnelbana skall gå via Östberga och Älvsjö. Hela Östberga kommer att utvidgas och sträcka sig bort mot Årsta och området kommer att få en lyft som en ny modern närförort till Stockholm.