Föreningsstämman

Föreningens högsta beslutande organ är föreningsstämman. Stämman utser bl.a. styrelsen som sammanträder regelbundet och fattar de löpande besluten.

Föreningsstämman hålls i februari varje år. Stämman godkänner räkenskaperna, ger styrelsen ansvarsfrihet, väljer förtroendevalda, behandlar motioner och fattar de principiellt viktiga besluten. Motioner till stämman ska vara inlämnade senast december.

Extra föreningsstämma

Styrelsen kan kalla till extra stämma. Det är lämpligt att låta en extra föreningsstämma besluta om större förändringar eftersom hela mötet då kan ägnas åt den särskilda frågan. Enligt stadgarna måste styrelsen kalla till extra stämma om 10 % av medlemmarna kräver det.

Valberedning

För att ta fram förslag på personer till de olika uppdragen utser föreningsstämman en valberedning. Den aktuella valberedningen redovisas i kallelsen till stämman. Kontakta någon i valberedningen om du vill åta dig något uppdrag.

Fullmakt och motioner

Om du inte kan komma kan du skriva en fullmakt till någon annan medlem att företräda dig. Här kan du ladda hem blanketter för fullmakt och motioner: