TV4-kanalerna och C More

14 december 2019 Tisdagen den 10 december 23.59 släcktes TV4-kanalerna och C More i Com Hems utbud på grund av avtalsfrågor. Vi bifogar här två brev från Com Hem om vad vi som boende kan förvänta oss.
Information om TV4 och C More
Uppdatering från Com Hem 20191218:

Om våra pågående förhandlingar med Telia

Uppdatering 2019-12-18
Vi beklagar att vi ännu inte kommit överens med Telia om ett nytt avtal gällande sändningsrättigheterna av TV4-kanalerna och C More. Här kommer en uppdatering om hur vi besvarar frågor från era boende, bakgrunden till förhandlingssituationen och hur ni kan hålla er uppdaterade om utvecklingen.
 
Information till era boende
Vi har kontaktat våra kunder som har individuella abonnemang per e-post och sms vid flera tillfällen. Vår kundservice jobbar stenhårt för att besvara alla frågor vi får via telefon, e-post och sociala medier. Självklart har belastningen varit hög, men vi kämpar för att hålla en rimlig servicenivå trots läget. De boende som ringer ringt in vill främst förstå bakgrunden och varför vi har valt att släcka ner kanalerna.
 
De vill även ha hjälp med att få förstå ersättningskanalerna och hur de får tillgång till dem. På sociala medier delar många sina åsikter och vi har därför ett team som är dedikerat till att svara på inlägg och frågor på bland annat Facebook.
 
TV4-kanalen är den som är mest saknad av våra kunder, men vår samlade uppfattning är att de ersättningar vi erbjuder är uppskattade av många kunder.
 
Förutom att vi har ersatt de påverkade kanalerna med annat innehåll ger vi även andra ersättningar till de som är individuellt betalande kunder hos oss:
 
• Frivisningar av en stor mängd linjära tv-kanaler för samtliga betalande tv-kunder.
• Premiuminnehåll från C More ersätts med motsvarande innehåll från Viasat.
• Bredbandskunder med FiberKoax får 100 Mbit snabbare uppkoppling.
• Alla Com Hem- och Boxer-kunder med mobiltelefoni från Tele2, Comviq eller Com Hem får obegränsad mobildata.
 
En viktig del i att skapa rätt kommunikation och vidta rätt åtgärder grundar sig att vi tar in synpunkter från de boende. Delar av vår koncernledning håller därför täta uppföljningsmöten kring läget. Vår vd Anders Nilsson och vår kommersiella chef Samuel Skott har själva tagit samtal med kunder för att höra vad de frågar om och vad de har att säga.
 
Varför kommer vi inte överens?
Meningsskiljaktigheten med Telia handlar i huvudsak om att vi vill ge våra kunder samma möjlighet att se TV4-kanalerna och C More på sin tv, surfplatta och mobiltelefon, som Telias kunder kan. Telia vill dock begränsa möjligheten att se TV4-kanalerna via streamingtjänster. 
 
Uppdatering om utvecklingen
Vår högsta prioritet är givetvis att komma överens med Telia så snabbt som möjligt. På www.comhem.se/aktuellt publicerar vi löpande information om utvecklingen.
 
Med vänliga hälsningar,
Stefan Trampus
Chef Fastighetsaffärer Com Hem
 
 
Brev från Com Hem 20191214:
 
Information om TV4-kanalerna och C More
 
Avtalet mellan Com Hem och TV4:s ägare Telia, som reglerar TV4-kanalerna och C More har upphört att gälla och därför har Com Hem ersatt dessa kanaler med annat utbud tillsvidare.
 
Com Hems högsta prioritet är givetvis fortsatt att nå en överenskommelse med Telia så snart som möjligt.
 
Det är Com Hem som sköter förhandlingarna med Telia, och inget som vi fastighetsägare i nuläget kan påverka. Vi inväntar en överenskommelse mellan Com Hem och Telia.
 
För dig som köpt individuella digital-tv-abonnemang kommer ni få mejl och sms angående ersättningskanaler eller annan kompensation.
 
Följ de senaste uppdateringarna om förhandlingen på www.comhem.se/aktuellt
 
Med vänliga hälsningar,
Stefan Trampus

Chef Fastighetsaffärer Com Hem