Om föreningen

På den tomtmark där HSB Brf Brända Tvätten är uppförd låg tidigare Södersjukhusets tvätteri. Tvätteriet brann ner i slutet av 1990-talet och händelsen har fått ge namn åt föreningen.

Historik

Efter branden byggdes parkeringsplatser i två plan. Det nedre planet är detsamma som föreningens garage idag och det övre planet är numera föreningens innergård.

Under åren 2005-2007 byggdes därefter föreningens tre hus.

Beställare: HSB Bostadsrättsförening Brända Tvätten i Stockholm
Entreprenör: HSB Bostad
Byggherre: Skanska
Arkitekt: Byrån för Arkitektur och Urbanism, BAU

Första inflyttningen skedde 2007.

Fastigheten består av tre hus på adresserna Jägargatan 1–3, Tantogatan 15–17 samt Marmorgatan 2–4.
I föreningen finns 74 lägenheter och 44 garageplatser för uthyrning till medlemmar. Resterande garageplatser hyrs av Locum.

• HSB Brf Brända Tvätten är en s.k. äkta bostadsrättsförening och föreningen äger marken.
  • För att bli godkänd som medlem i föreningen krävs medlemskap i HSB.
  • Delat ägande godkänns.
  • Juridisk person godkänns ej som medlem i föreningen.

Artiklar i DN

DN, 16 juni 1993

Södersjukhusets centraltvätt totalförstördes vid en våldsam brand på tisdagskvällen. Branden började 21.45. Strax före midnatt var byggnaden helt övertänd och ett bjälklager hade rasat.

Rökutvecklingen från branden var mycket kraftig och syntes över hela Södermalm. Varningar gick ut i radion där boende i området uppmanades att stänga fönster och hålla sig inne. Vid 23.30-tiden övervägde brandledningen att evakuera boende i hyreshys på Tantogatan, Marmorgatan, Flintbacken och Jägargatan.

Tvätten var vid tillfället obemannad och vid midnatt fanns det inga skadade i samband med branden.

Ett 60-tal brandmän från åtta brandkårer från hela Storstockholm bekämpade elden strax före midnatt.

Centraltvätten ligger på baksidan av Södersjukhuset och vätter mot Tantolunden.

DN, 25 januari 1994

Det var natten mellan den 15 och 16 juni förra året som en våldsam brand totalförstörde Södertvätten i kvarteret Marmorgatan-Tantogatan-Jägargatan på Södermalm. Polisutredningen har inte kunnat klargöra vad som orsakade eldsvådan. En återuppbyggnad av fastigheten skulle kosta cirka 90 miljoner kronor. Något som inte är aktuellt. Så som landstingets policy är var tvätten var oförsäkrad.

Ett tilläggsanslag på 56 miljoner kronor uppskattas nödvändigt för att avveckla tvätteriverksamheten.

DN 17 mars 1994

Nu är i stort sett hela den forna Södertvätten bortraderad efter branden förra sommaren. Det som blev kvar av Södertvätten i kvarteret Marmorgatan, Tantogatan, Jägargatan ska nu efter att ruinerna jämnats med marken asfalteras och bli parkeringsplats.

• Det är högst tillfälligt tills vi vet vad tomten ska användas till, säger Vd Carl Montgomery vid AB Tereno som ska försöka förädla landstingstomten.
  • Läget är ju bra och där borde det gå att bygga bra bostäder, säger Carl Montgomery och tänker på läget alldeles vid Tantolunden och Årstaviken.