Om HSB brf Bronskatten

Sedan 2019 är brf Bronskatten medlem i HSB, vilket innebär att föreningen numera heter HSB Brf Bronskatten i Farsta.

Bronskatten har 9 st fastigheter som består av 50 radhuslägenheter som ligger längs med Budbärarvägen och Fagersjövägen. Fastigheterna färdigställdes under år 1999/2000. Husen är byggda i Hökarängens 50-talsstil med radhusområdet i Skönstaholm som förebild. Arkitekter var Tirsén & Aili i Luleå. Byggherre var JM/Borätt AB som lät Småa AB utföra själva byggandet med hjälp av ett flertal entreprenörer. Till en början hette föreningen brf Fagerängen 1, men 2005 bytte man namn till brf Bronskatten.

Husen längst in på Budbärarvägen (från nr 45 och 56) tillhör brf Fagerängen. HSB brf Bronskatten och brf Fagerängen har en gemensamhetsanläggning gällande Budbärarvägen och vattenförbrukningen.