HSBs tjänster

HSB brf Bronskatten är medlem i HSB. Föreningen har också avtal med HSB gällande ekonomi, mark- och fastighetsförvaltning samt fastighetsskötsel inklusive jour. Allt för att föreningen ska kunna skötas på bästa sätt.

Medlemskap i HSB

I medlemskapet ingår HSB-ledamoten som ett stöd i styrelsearbetet. HSB-ledamoten har samma ansvar som övriga ledamöter i styrelsen, men arvoderas av HSB Stockholm. Genom medlemskapet får föreningen också tillgång till uppdateringar av HSBs normalstadgar, då eventuella lagändringar som ibland sker kan påverka föreningens stadgar.

Fastighetsförvaltning

Fastighetsförvaltaren hjälper styrelsen i arbetet med underhållet av föreningens fastigheter och med att verkställa styrelsens beslut. Fastighetsförvaltaren är rådgivande och hjälper till med planering av verksamhetsåret samt bevakar krav från omvärlden. Förvaltaren närvarar på minst fyra st styrelsemöten per år.

Ekonomi och finansiering

Föreningen har totalt tre ekonomer. En ekonom som sköter den löpande bokföringen, upprättar bokslut samt årsredovisning. Denna ekonom har en gång om året ett budgetmöte med alla styrelseledamöter. Med ekonomens stöd tas flera ekonomiska beslut på budgetmötet, bl a om avgiftshöjningar och budget. Ekonomen står också i kontakt med föreningens externa revisor på KPMG i samband med bokslut och årsredovisning.

Föreningens andra ekonom förvaltar föreningens fastighetslån. Ekonomen förhandlar om räntor med banker och ger styrelsen rekommendationer gällande fastighetslånen.

Föreningens tredje ekonom upprättar en tioårig verksamhetsanalys (flerårsbudget) som presenteras för styrelsens ledamöter. Verksamhetsanalysen progostiserar Bronskattens sparande/driftnetto och likviditet 10 år framåt i olika scenarion. Progonosen analyseras och ledamöterna får förslag på åtgärder. Denna ekonomiska analys görs varje år, också med syfte att utbilda styrelsens ledamöter i föreningens nuvarande ekonomiska status samt de kommande tio åren. Föreningens underhållsplan ligger bl a till grund för analysen. Ekonomen hjälper också styrelsen med utformning av ekonomiska kalkyler vid eventuella investeringar och underhåll, för att se hur föreningen bäst finansierar dem.

Markförvaltning inklusive lekplatsbesiktning

Föreningen tar hjälp av HSB Mark och trädgård för underhållet av föreningens mark. En lekplatsbesiktning görs årligen för att säkerställa att lekplatserna hålls i gott skick.

Fastighetsskötsel inklusive jour

Föreningen anlitar HSB Fastighetsservice, vilket innebär att en fastighetsskötare kommer en gång i månaden och ser över bostadsområdet och sophusen. Fastighetsskötaren hjälper bl a till med byte av lampor till utebelysningen, ser till att trasiga motorvärmare repareras och klottersanering. Fastighetsskötaren hjälper också föreningens medlemmar vid fel i lägenheterna.

Kund- och medlemsservice samt styrelseservice

HSB Kund- och medlemsservice tar bl a hand om medlemmars felanmälan till fastighetsskötare, svarar på frågor gällande månadsavier, panter och lån. Styrelseservice ger stöd åt och svarar på ledamöters frågor gällande styrelsearbetet.