Föreningsstämman

Föreningsstämman är en bostadsrättsförenings högsta beslutande organ. Den är ett viktigt tillfälle att informera om händelser i bostadsrättsföreningen. En av styrelsens uppgifter är att verkställa föreningens stämmobeslut.

Ett stämmoprotokoll är en redovisning av vad som har förekommit och beslutats på en föreningsstämma. Enligt lag ska protokollet vara justerat och vara tillgängligt för medlemmarna senast tre veckor efter föreningsstämman. Protokollet är ingen offentlig handling och styrelsen behöver inte dela ut protokollet till föreningens medlemmar, men enligt lag måste det just hållas tillgängligt, vilket innebär att det då räcker med att visa protokollet för de medlemmar som begär det.I HSB brf Bronskatten delas stämmoprotokollen ut via mejl. Om man vill ta del av ett stämmoprotokoll går det bra att kontakta styrelsen på brf.bronskatten@gmail.com

Var med och påverka - skriv en motion

Du som är medlem i HSB brf Bronskatten har rätt att lämna ett eller flera förslag till föreningsstämman. Dessa kallas för motion. En motion ska alltid behandlas på föreningsstämman dit alla medlemmar är inbjudna och har rätt att vara med och fatta beslut.

Skillnad på förslag och motion

Löpande under året kan du skicka in förslag på olika åtgärder, synpunkter och annat till styrelsen. Till föreningsstämman däremot ska du skriva en motion. Enligt föreningens stadgar ska motionen ha inkommit till styrelsen före den 1 februari.

Så här skriver du en motion

1. Skriv en rubrik som kortfattat beskriver vad ärendet handlar om.
  2. Skriv vad ärendet handlar om.
  3. Avsluta motionen med att själv föreslå ett beslut som du tycker att stämman ska ta.
  4. Skriv under dokumentet med ditt namn.
  5. Mejla eller lämna din motion i föreningens brevlåda på sophuset på Budbärarvägen 26.

Längst ned på sidan hittar du en mall för motioner som du gärna kan utgå ifrån.

Fullmakt till stämma

Om du inte kan vara med på en stämma kan du låta ett ombud företräda dig. Ombudet ska antingen vara en medlem i HSB brf Bronskatten eller din make/maka, sambo, förälder, syskon eller barn. Ett ombud får enbart företräda en medlem per stämma och endast medföra en fullmakt till stämman. Ombudet skall kunna visa en skriftlig fullmakt som inte är äldre än ett år.

Blankett för fullmakt till stämman 19 maj 2021 hittar du nedan.