Försäkring / Insurance

Föreningen har en kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring i fastighetsförsäkringen genom Folksam. Denna omfattar ytskikten i lägenheten. När ni tecknar er hemförsäkring som omfattar lösöret i lägenheten kan ni meddela ert försäkringsbolag att en kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring redan finns.

Här kan du läsa mer om vad bostadsrättstillägg är och vad det innebär för skillnader med en kollektiv eller individuell sådan.

Har det skett en skada som hamnar under boendens ansvar (enligt stadgar) kan boenden höra av sig direkt till Folksam företag (för att nyttja den kollektiva försäkringen) och anmäla skadan. Om det skett en skada som hamnat utanför den boendes ansvar så ska skadeanmälan göras av föreningen och inte av boende.

---

The association has a collective bostadsrättstilläggsförsäkring in the property insurance through Folksam. This covers the outer layer of the apartment. When you sign home insurance that covers the property in the apartment, you can notify your insurance company that a collective housing insurance policy is already available.

Here you can read more about what the bostadsrättstillägg is and what the differences with a collective or individual one are.

If there has been damage that falls under the responsibility of the resident (according to the statutes), the resident can contact Folksam företag directly (for using the collective insurance) and report the damage. If there was damage that is beyond the resident's responsibility, the claim must be made by the association and not by the resident.

---

Folksam Företag