Vädring och ventilation

Husens ventilation är injusterad för att ha samtliga fönster, vädringsfönster samt balkongdörrar stängda. Öppnar man till exempel ett vädringsfönster och låter det vara öppet under en längre tid så försämrar man ventilationen för alla grannar samt att energikostnaden blir högre vilket givetvis påverkar våra månadsavgifter och hyror.

Om man vill vädra ut sin lägenhet ska man öppna flera fönster under en kort period, max 5 minuter och sedan stänga dom igen. Om man öppnar ett fönster för att det är varmt så kan man dra ner värmen på elementet i stället för att vädra bort energin!

Man får heller inte blockera ventilationens insug vid fönster eller sätta för frånluftsdonet i varken kök eller badrum. Då kommer dina grannar få mer ventilation än beräknat och således kallare inomhus.
Det är absolut förbjudet att ha köksfläktar med motorfläkt som är kopplade till frånluften. Det förstör ventilationen och mat-os kommer in till grannarna. Har du en sådan tryckande fläkt så måste den bytas mot en kolfilterfläkt som inte är kopplad till frånluften. En vanlig kåpa utan fläkt går också bra.

Energi

Tänk på kostnaden för energin du gör av med i hemmet. Duscha smart och stäng av vattnet under schamponering. Ta korta duschar generellt. Låt inte vattnet rinna om du borstar tänderna. Bada så lite som möjligt då det kostar väldigt mycket. Oavsett om du har en egen tvättmaskin eller använder tvättstugorna i föreningen så vänta med att tvätta tills du har en full maskin.

Det är inte bara kostnaden för att värma vatten som är dyr utan även mängden vatten! Dessa små tips kan sänka kostnaden för föreningen rejält om alla gör det.

Vi betalar ju för detta tillsammans!