Ny i föreningen?

ATT VARA MEDLEM I BOSTADSRÄTTSFÖRENINGEN HANTVERKAREN

Du som är nyinflyttad, liksom övriga som kan finnas i ditt hushåll, hälsas varmt välkomna till vår bostadsrättförening! Vi hoppas att ni, som redan bor här, har trivts och skall fortsätta göra det. Den här handboken är tillägnad både nya och gamla medlemmar. Den besvarar praktiska frågor om huset och boendet och beskriver ditt ansvar som boende och medlem.

HSB och medlemskapet i Bostadsrättsföreningen

För medlemskap i Brf Hantverkaren krävs enligt stadgarna medlemskap i HSB. Du är som bostadsrättshavare därmed också ansluten till HSB:s Riksförbund. Den kooperativa boendeformen som HSB representerar innebär att man som bostadsrättshavare har stora möjligheter att påverka sitt boende. Medlemskapet i en bostadsrättsförening innebär bl.a. att man förväntas att engagera sig aktivt i sin bostadssituation genom att t.ex. vid årsstämman delta i val av styrelse, framlägga förslag i olika frågor som förbättring av miljön och andra trivselfrågor. Ett annat sätt kan vara att man själv engagerar sig i styrelsearbetet eller i en arbetsgrupp eller åtar sig vara trappombud.

Boendet innebär inte bara inflytande och medbestämmanderätt utan även ansvar. En betydande fråga när det gäller ansvar är hur man uppträder i förhållande till sin omgivning, grannar och bostadsrättsföreningen i sin helhet. Den här handbokens regler definierar vilka grundläggande förväntningar som vi som medlemmar i bostadsrättsföreningen kan ställa på varandra. En del av reglerna är lagfästa, andra är inskrivna i föreningens stadgar, några har formulerats av styrelsen och en del har vuxit fram ur praxis. Men kom ihåg att förväntningar inte i första hand skapas av regler utan av hur vi uppträder mot varandra: Bemöt du andra boende och dem, som du gett förtroendet att leda och representera föreningen, på samma sätt som du vill bli bemött av dem!

Fastigheten

Vår fastighets officiella benämning är Göken 32. Huset, ritat av Ivar Nyqvist och uppfört 1914, är en pärla bland Kungsholmens bostadshus. Dess runda bågportaler, flingmålade trappuppgångar med golv i vit marmor och fris i grön kolmårdsmarmor är poetiskt beskrivna av Stadsmuséet, som har klassificerat byggnaden av högt kulturhistoriskt värde. Styrelsens strävan är att vi skall kunna leva upp till den statusen.

Det är viktigt för föreningen att ha en god ekonomi för att hålla fastigheten, gårdsplanen och dess planteringar i gott skick. Omvänt är det god ekonomi att satsa på ett gott underhåll, därför att det gör att driftskostnaderna blir lägre. Handbokens anvisningar är utformade för att fel kvickt skall kunna åtgärdas så att dyrbara reparationer undviks. Ditt engagemang behövs både för att boendekvaliteten i vår förening skall hållas hög och för att kostnaderna skall hållas under kontroll. Kostnadsnivån återspeglas i den avgift du ser på inbetalningsavierna. Marknadsvärdet av din lägenhet påverkas i sin tur av årsavgiftens höjd samt husets skick och förmögenhetsvärde.

Hemsida och kommunikation

Vi i styrelsen strävar efter att hålla hemsidan så á jour som möjligt. All information du hittar är under ständig uppdatering och revision både för att rätta fel, förbättra formuleringar eller göra kompletteringar. Men vi tar gärna emot hjälp i det arbetet: Skicka dina kommentarer och förslag för styrelsen att beakta! Vi är glada att ha dig som medlem och ser fram mot en konstruktiv samverkan för ett gott boende.

Nya medlemmar som har anmält sin e-postadress till HSB/MittHSB kommer automatiskt bli tillagda i bostadsrättsföreningens e-postlista. Det kan dock dröja något innan allt är registrerat i systemen, så du får gärna höra av dig närmare inflytt och anmäla era e-postadresser till styrelsen för snabbare behandling.

När du flyttar in

• Glöm inte att teckna en hemförsäkring med bostadsrättstillägg
  • Du behöver inte teckna ett elavtal, det är redan påkopplat via föreningens avtal (läs mer om IMD i medlemshandboken)
  • Föreningen har gruppavtal för bredband och tv , kontakta Telenor för aktivering/utrustning

Här följer till sist några tips på vad du kan göra för att förbättra ditt boende och föreningens ekonomi.

• Se till att underhålla lägenheten både löpande och genom att genomföra större renoveringar med ett antal års mellanrum.
  • Värmekostnaderna är föreningens enskilt största post. Se därför till att inte ha för varmt i vissa rum och att inte vädra onödigt mycket. Varsko styrelsen om du upptäcker värmeläckor, t ex drag, rum eller väggytor som är kalla.
  • Rätta till fel, även om du själv inte orsakat dem, som du upptäcker i de gemensamma utrymmena eller på gården eller varsko fastighetsförvaltaren eller styrelsen.
  • Om du tycker någon viss boende gör något som är mindre bra för den gemensamma trevnaden eller fastighetens funktion, ondgör dig inte bara över denne(a) utan försök tala med honom eller henne om saken. Om inte det hjälper kanske Du kan ta upp saken med en styrelsemedlem.
  • Kom gärna med förslag till styrelsen om förbättringar i husets förvaltning och underhåll och om gemensamma aktiviteter och annat som du tycker som den borde ta itu med. Flagga gärna om du är intresserad av att hjälpa till eller engagera dig i styrelsen - då vi är en liten förening behöver vi alltid engagerade förening och styrelsemedlemmar.

Styrelsen