Renovering

Styrelsens godkännande krävs för väsentliga förändringar i lägenheten samt för renovering av våtrum och kök. Ansökan inlämnas skriftligt till styrelsen som skriftligen via mail meddelar sitt beslut inom 30 dagar.

Arbetet ska utföras av certifierade och behöriga hantverkare på ett fackmannamässigt vis. Vald entreprenör ska presenteras för styrelsen med företagsnamn och organisationsnummer innan arbetet påbörjas.

Entreprenören ska ha ansvarsförsäkring. Skriftligt intyg på behörighet skall inhämtas av dig.

Gäller ej målning, tapetsering samt golvläggning.

Värme- / ventilationssystem får ej påverkas/ bytas ut.

Om ny innervägg monteras eller avlägsnas så ansvarar du för att ventilationens luftflöde bibehålls på godkända nivåer.

Bärande konstruktion får ej påverkas/avlägsnas. För att garanterat veta bärigheten på en vägg ska en konstruktör anlitas för tydligt skriftligt besked.

Om renoveringen berör befintliga avloppsrör skall Röranalys alltid kontaktas. Viktigt då våra avloppsrör är relinade.

Du får inte lägga byggmaterial eller annat icke brännbart i soprummet eller skräpa ner i trapphuset. Samla istället byggavfallet i en så kallad byggsäck som du kan ställa några dagar utanför huset, dock inte nära entrén eller på brandgata. Märk byggsäcken med lägenhetsnummer.

Det är inte tillåtet att ställa upp en container.

Vid behov av vattenavstängning anlita alltid en fackman eftersom det är ett arbete med trycksatt vattenrör. Vattenavstängning till din lägenhet finns i trapphuset på ditt våningsplan. Endast blandare av erkända nordiska fabrikat får installeras.

Gamla vattenrör får inte tas bort i hus 15 innan en inspektion gjorts av förvaltaren.

Tänk också på att arbetet med t ex renovering ska förläggas till sådana tider att grannarna inte störs. Störande verksamhet får endast ske på vardagar 8.00 -19.00 samt lör-sön 10.00 -16.00. Inga renoveringar på övriga helgdagar.

Om du, vid renovering av badrum, väljer att byta till godkänd golvbrunn ersätter föreningen dig med ett belopp av max 5 000 kr mot specificerad faktura.

Du kan bli skyldig att återställa renovering som inte har godkänts av styrelsen eller som inte har utförts enligt instruktionerna i detta dokument. Du som boende ansvarar även för kostnader eller skador som eventuellt uppkommer till följd av din renovering.

Kontrollera alltid med styrelsen innan du påbörjar renoveringen om du är tveksam om föreningens tillstånd krävs för det du planerar att göra.

Inga förändringar får göras i lägenhetens radiatorsystem (”värmeelementen”).