Autogiro, e-faktura och Kivra

Här hittar du information om hur du går tillväga för att få dina avier via autogiro eller e-faktura. Du kan även läsa om den digitala brevlådan, Kivra.

Autogiro:

Vid anmälan av autogiro kommer betalningen automatiskt att överföras från ditt bankkonto till oss samma dag som avgiften eller hyran förfaller till betalning. Går betalningen inte igenom kommer en dragning göras tre gånger till under tre bankdagar.

Från och med den första augusti kan du enkelt ansluta till autogiro via din internetbank.

  1. Logga in på din internetbank
  2. Leta upp fliken för autogiro
  3. Bor du i bostadsrätt söker du på ”HSB Stockholm Brf”. För att HSB Stockholm ska kunna identifiera dig skriver du ditt 12-siffriga personnummer som betalarnummer – om du vill betala för någon annan är det deras personnummer som anges.


Ditt autogiro kommer att starta när vi fått ett godkännande från din bank. När vi mottagit godkännandet kommer det att börja gälla från och med nästa kvartals avisering, vilket vanligtvis sker cirka en vecka in i månaderna mars, juni, september och december. Du kan på egen hand se när ditt autogiro blivit godkänt och aktiverat hos oss i din internetbank.

Inga fler avispecifikationer
Vi har tidigare skickat ut en avispecifikation för autogiro via post eller e-faktura. Detta kommer nu att upphöra. Vill du i förväg veta hur mycket pengar som kommer att dras via ditt autogiro loggar du in med mobilt BankID på Mitt HSB. Under fliken Mina sidor - Bostadsinfo finns alla uppgifter om dina avier. Går inte dragningen igenom är det här du hittar informationen för att betala dina avier manuellt i internetbanken.

Ansökan om autogiro ska ske via din internetbank. Har du inte möjlighet att ansluta dig till autogiro via din internetbank kan du kontakta Kund- och Medlemsservice för att få hjälp.

E-faktura:

Om du anmäler dig för E-faktura skickar vi avin för din avgift eller hyra elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.

Logga in på din internetbank för att ansluta dig till E-faktura. På din internetbank söker du upp HSB Stockholm ek förening som mottagare och anger ditt personnummer, namn och avtalsnummer (avtalsnumret finns angivet på din hyres- och avgiftsavi). Om du ska betala fakturor där någon annan står som fakturamottagare anger du fakturamottagarens personnummer i fältet ”Alternativt personnummer”. Tillvägagångssättet skiljer sig något beroende på vilken bank du har och vi rekommenderar dig att kontakta din bank om du har frågor kring din anmälan.

Tänk på att om du byter till exempel bilplats behöver du anmäla det nya avtalsnumret för E-faktura via din internetbank.

Efter det att du anmält dig till E-faktura kommer det att börja gälla från och med nästa kvartals avisering, vilket vanligtvis sker cirka en vecka in i månaderna mars, juni, september och december.

Har du haft e-faktura för att få avispecifikation för autogiro hittar du nu mer den informationen genom att logga in på Mitt HSB. Under fliken Mina sidor - Bostadsinfo finns alla uppgifter om dina avier.

Kan E-faktura kombineras med autogiro?

Det går bra att kombinera E-faktura med autogiro. Då kommer specifikationen av de belopp som ska betalas att skickas som ett meddelande till din internetbank, beloppet kommer att dras från det anslutna kontot precis som vanligt.

E-faktura för den årliga medlemsavgiften

Om du anmäler dig för E-faktura för den åliga medlemsavgiften för ditt medlemskap i HSB Stockholm skickar vi den årliga avin elektroniskt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen.

Kivra - den digitala brevlådan

HSB Stockholm är ansluten till den digitala brevlådan Kivra. Om du redan nu är ansluten till Kivra kommer avierna automatiskt att gå till Kivra istället för via post. Du behöver inte göra ett aktivt val för att detta ska hända när du anslutit sig till Kivra.

Vill du inte längre få avierna digitalt, ställer du enkelt om till post för HSB Stockholm i Kivra. Du som har autogiro eller e-faktura som betalningsalternativ kommer inte att påverkas.

Rutiner för påminnelser/inkassokrav

Om medlem eller extern hyresgäst inte betalar avgiften/hyran på förfallodagen så går ärendet efter 7 dagar vidare till inkassobolaget Alektum för bevakning i ytterligare 3 dagar.

När 10 dagar har gått från förfallodatum och om fakturan ännu inte blivit betald så skickar Alectum ut ett inkassokravs. En extra avgift tillkommer då med 225: - som måste betalas utöver ursprungsbeloppet.

Om skulden inte regleras innan inkassokravet förfallit skickas delgivningshandlingar om uppsägning med rekommenderat brev. Styrelsen söker personlig kontakt med den boende innan ärendet eventuellt fortsätter med kronofogde och eventuell tvångsförsäljning.

Styrelsen rekommenderar samtliga, som inte redan gjort det, att anmäla autogiro för att förenkla och säkerställa betalningar i tid.

 

inför vi en ny rutin för påminnelser av obetalda avgifter och

garagehyror. Anledningen är att den påminnelserutin som vi haft genom HSB med flera påminnelser och därefter inkassokrav inte har varit tillräckligt effektiv och för långsam.Om medlem eller extern hyresgäst inte reglerar avgiften/hyran på förfallodagen så går bevakningen till inkassobolaget Alektum för bevakning. Om fakturan inte betalts inom 10 dagar efter förfallodagen skickas ett inkassokrav ut direkt. En extra avgift tillkommer då med 225:- som måste betalas utöver ursprungsbeloppet.Om inte skulden regleras innan inkassokravet förfallit så drivs ärendet automatiskt vidare med ansökan om betalningsföreläggande.Vi hoppas att denna förenklade och klara rutin ska reducera de obetalda belopp som varje månad kräver onödigt arbete med påminnelser och involvering från styrelsen.Styrelsen rekommenderar samtliga, som inte redan gjort det, att anmäla autogiro för att förenkla och säkerställa betalningar i tid

 

ssdssdsdsdFr.o.m. nu så inför vi en ny rutin för påminnelser av obetalda avgifter och garagehyror. Anledningen är att den påminnelserutin som vi haft genom HSB med flera påminnelser och därefter inkassokrav inte har varit tillräckligt effektiv och för långsam.Om medlem eller extern hyresgäst inte reglerar avgiften/hyran på förfallodagen så går bevakningen till inkassobolaget Alektum för bevakning. Om fakturan inte betalts inom 10 dagar efter förfallodagen skickas ett inkassokrav ut direkt. En extra avgift tillkommer då med 225:- som måste betalas utöver ursprungsbeloppet.Om inte skulden regleras innan inkassokravet förfallit så drivs ärendet automatiskt vidare med ansökan om betalningsföreläggande.Vi hoppas att denna förenklade och klara rutin ska reducera de obetalda belopp som varje månad kräver onödigt arbete med påminnelser och involvering från styrelsen.Styrelsen rekommenderar samtliga, som inte redan gjort det, att anmäla autogiro för att förenkla och säkerställa betalningar i tid

rutin för påminnelser/inkassokrav Fr.o.m. nu så inför vi en ny rutin för påminnelser av obetalda avgifter och garagehyror. Anledningen är att den påminnelserutin som vi haft genom HSB med flera påminnelser och därefter inkassokrav inte har varit tillräckligt effektiv och för långsam.Om medlem eller extern hyresgäst inte reglerar avgiften/hyran på förfallodagen så går bevakningen till inkassobolaget Alektum för bevakning. Om fakturan inte betalts inom 10 dagar efter förfallodagen skickas ett inkassokrav ut direkt. En extra avgift tillkommer då med 225:- som måste betalas utöver ursprungsbeloppet.Om inte skulden regleras innan inkassokravet förfallit så drivs ärendet automatiskt vidare med ansökan om betalningsföreläggande.Vi hoppas att denna förenklade och klara rutin ska reducera de obetalda belopp som varje månad kräver onödigt arbete med påminnelser och involvering från styrelsen.Styrelsen rekommenderar samtliga, som inte redan gjort det, att anmäla autogiro för att förenkla och säkerställa betalningar i tid