Balkonger och markiser

Balkonginglasning
Vid inglasning av balkong skall anmälan göras till styrelsen för upprättande av ett balkonginglasningsavtal mellan föreningen och lägenhetsinnehavaren. Föreningen har ett bygglov för inglasning av balkonger gällande utförande enligt företaget Lumon. Lumon står då för bygglovet. Vill man anlita ett annat företag får man ansöka om eget bygglov men inglasningen ska ha samma utseende som Lumons, dvs uppfylla de krav som finns i gällande bygglov.
Lägenhetsinnehavaren skall i detta fall själv skicka in bygganmälan inklusive kopia på entreprenörens prospekt och fasadritning där aktuell balkong har markerats till Stadsbyggnadskontoret. Dessutom skall en av entreprenören ifylld kontrollplan skickas in. Hur man närmare går till väga beskrivs på Stadsbyggnadskontorets hemsida. Nedan kan aktuella blanketter hämtas för utskrift.

Vid all korrespondens med Stadsbyggnadskontoret skall diarienumret DNR 2022-08420 alltid anges. Nuvarande bygglov gäller för inglasning utan aluminiumprofiler. Vid överlåtelse av lägenhet som inkluderar befintlig balkonginglasning krävs ett förnyat avtal med den nya medlemmen för att överlåtelsen skall godkännas.

Markiser
Vid uppsättning av markiser gäller färgerna brunt- och beigerandigt. Solskydd som påverkar vår exteriör i väsentlig omfattning är inte tillåtet.

Målning av balkonger
Medlemmarna får själva måla på sin balkong, dock endast med typ och kulör enligt nedan. Observera att endast de vita ytorna på kortsidor och tak får målas. Ytan ska innan målning förberedas enligt färgtillverkarens instruktioner. Färgen ska vara av akrylattyp med kulören vit, NCS S 0502-Y.

Grillning
Vid grillning på balkong är endast elgrill tillåtet

Belysning
Vid uppsättning av armatur på balkong krävs jordat uttag.

Golv
Vid läggning av nytt balkonggolv får Boverkets normer om höjd från golv till räckets överkant ej understiga 110 cm.