Styrelse och ekonomi

Bostadsrättsföreningen (Brf) Korsriddaren är registrerad hos Patent och Registreringsverket som ekonomisk förening.

Styrelsen anmäler årligen till verket förändringar av styrelseledamöter efter senaste årsstämman. Detta är mycket viktigt då varje styrelseledamot har personligt ansvar för ärenden man har varit med om att besluta. För suppleanter gäller detta endast i de fall man varit ersättare då styrelsen inte varit beslutsmässig.

Styrelsens mål är att hålla en bra årsavgift med en kostnadseffektiv förvaltning. Ca 1 gång per månad, med undantag för sommaren, sammanträder styrelsen. En stående punkt på dagordningen är ”Inkomna ärenden från medlemmarna”.

Verksamhetsår

Verksamhetsåret för Brf Korsriddaren är ett kalender år, 1 januari - 31 december.

Årsstämma

Årsstämma hålls en gång per verksamhetsår. Stämman är föreningens högsta beslutande och bestämmande organ.

Beslut

Styrelsen tar beslut om förvaltning och ansvarar för föreningens ekonomi. Suppleanter träder in när styrelsen ej är fulltalig.

I större ärenden som ombyggnationer och stora förändringar som påverkar medlemmars ekonomiska förhållanden i föreningen ska beslutas om på årsstämma. Extra föreningsstämma kan även sammankallas vid behov.

På årsstämman tas beslut om verksamhetsberättelse, beviljande av ansvarsfrihet, styrelse, arvoden till funktioner i föreningen, mötesarvoden, valberedning, avgiftshöjning etc. Mer om detta går att läsa i föreningens stadgar.

Motioner

Enligt Brf Korsriddarens stadgar ska motioner/ärenden till stämman vara styrelsen tillhanda senast före februari månads utgång.

Styrelsen ska på föreningsstämman redovisa vilka åtgärder som ska vidtas under kommande året.

Informationsblad

Föreningen har ett informationsblad som kommer ut ca 4 gånger om året och finns under Informationsblad.