Svar på vanliga frågor

Styrelsen får många olika frågor från boende och vi har svarat på de vanligaste frågorna vi får.

Läs igenom svaren på de vanligaste frågorna här. Hittar du inte svaret till din fråga så får du antingen vända dit till styrelsen, kontaktombuden alternativt HSB.

Andrahandsuthyrning

Får jag hyra ut min lägenhet?

- Om du vill hyra ut din lägenhet måste du ha ett tillstånd av styrelsen innan du du hyr ut. Här kan du läsa mer om hur du hyr ut i andrahand.

Avier och avgift

Var hittar jag mina avier?

- Dina avier finns alltid på Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in med BankID eller lösenord.

Kan jag få min avi digitalt?

- Ja, du kan välja e-faktura, Kivra, E-postfaktura och autogiro.

El

Måste jag ha ett eget elavtal?

- Nej, föreningen har ett kollektivt avtal.

Vad betyder IMD?

- Föreningen har IMD. Det innebär att förbruktningen av el mäts i varje lägenhet. Du som boende betalar för din egen förbrukning

Balkong/uteplats/altan

Är det tillåtet att ha en grill på balkongen/uteplatsen/altanen?

- Ja, det är tillåtet, men enbart elgrill. Det är inte tillåtet att ha kolgrill eller gasolgrill.

Felanmälan 

Hur gör jag en felanmälan?

- Enklast är att felanmäla via Mitt HSB. Är det ett akut fel som brådskar ska du ringa jouren.

Nyckel och tagg

Jag behöver en ny tagg, vem kontaktar jag?

- I entrén hittar du kontaktuppgifterna till nyckelansvarig.

Parkering

Finns det någon policy som säger att boende måste äga en bil eller ha en bil registrerad på sitt namn?

- Nej, det finns ingen sådan policy.

Hur gör jag för att få en parkeringsplats?

- Du ställer dig i kö via HSB

Tvättstuga 

Hur bokar jag tvättid?

- Du bokar enkelt en tvättid I vårt digitala bokningssystem, som finns i varje entré.

Temperatur

Vilken temperatur ska det vara inomhus i lägenheterna?

- 20-22 grader