Föreningens gemensamma ekonomi

När du köpte den lägenhet, som du nu bor i, var det egentligen inte lägenheten du köpte, utan del av hela bostadsrättsföreningen, bostadsrätten, med rätten att nyttja och att bo i den lägenhet du har under obegränsad tid. Detta innebär att du, och vi alla andra, har ett gemensamt ansvar för skötseln av hus och gård och för föreningens ekonomi.

Våra gemensamma utgifter är bland annat lån, räntor, värme- och vattenavgifter, underhåll av mark och byggnader, trappstädning och sophämtning etc.
Föreningens inkomster är de avgifter och lokalhyror, som medlemmar och hyresgäster betalar varje månad.
I § 21 i föreningens stadgar regleras hur insatser och årsavgifter fastställs och tas ut av föreningens medlemmar.

” Insats, och årsavgift för lägenhet fastställs av styrelsen. Ändring av insats skall dock alltid beslutas av föreningsstämma.

Årsavgiften avvägs så att den i förhållande till lägenhetens insats kommer att motsvara vad som belöper på lägenheten av föreningens kostnader, samt amorteringar och avsättning till fonder.”


Relationen mellan respektive lägenhet i föreningen (lägenhetens andelstal) fastställdes i samband med att föreningen bildades och den ekonomiska planen fastställdes av Länsstyrelsen.

Styrelsen gör inför varje verksamhetsår en budget över utgifter och inkomster. Ibland kan det vara nödvändigt att öka inkomsterna - genom att höja årsavgifterna och förhandla om hyrorna.

Kostnaderna kan hållas nere om vi alla hjälps åt!

Underhållskostnaderna kan minimeras genom att alla bidrar till att hålla ordning och reda och tänker på slitaget.

Energikostnaderna kan hållas nere genom att vi alla ser till att ha lagom temperatur i lägenheten och dra ner på elementen om det är för varmt i stället för att vädra ut värmen. Varje grad Celsius som lägenhetstemperaturen höjs med innebär en förbrukningsökning med ca sex procent.
Genom att inte låta varmvatten rinna i onödan och anmäla rinnande kranar till fastighetsskötaren kan vi spara mycket energi och vatten.