Regler vid ägarbyte i Brf Örby Slott

Regler vid ägarbyte i Brf Örby Slott gällande from 2010-11-01.

Vid ägarbyten i föreningen skall en okulärbesiktning ske av lägenheten. Vid tillsynen kommer föreningen att kontrollera att inga andra ombyggnationer av lägenheten har skett än sådana som medlemmen har fått tillstånd av styrelsen att utföra. Vidare görs en syn av installationer mm. Tillsynssprotokoll kommer att upprättas.

Utan tillstånd från styrelsen får i lägenheten inte utföras åtgärd som innebär
· ingrepp i bärande konstruktion,
· ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten,
· annan väsentlig förändring av lägenheten.

Om det vid tillsynen upptäcks att åtgärdspliktiga ändringar har vidtagits utan tillstånd eller att icke fackmässiga åtgärder har vidtagits måste medlemmen åtgärda eventuella brister. Eftertillsynen kommer att ske för att säkerställa att påpekade brister har åtgärdats. Även eftertillsynen kommer att protokollföras.

Tillsynen innebär inte att föreningen gentemot medlemmen eller köparen garanterar att inga brister utövar vad som angetts i tillsynsprotokollet finns. Köparens undersökningsplikt kvarstår utan inskränkning.

Innan denna tillsyn utförts kommer inte styrelsen att godkänna överlåtelsen.
Kontakta vicevärd/fastighetsskötare för tillsynen.

För ytterligare information, kontakta HSB Medlemssevice 010 4421100.