Trivselregler

För vem gäller reglerna?
Trivselreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättsinnehavare och hyresgäst. Även andrahandshyresgäster, familjemedlemmar, gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten omfattas av reglerna.

1. Medlemmar är skyldiga att känna till innehållet i föreningens stadgar.

2. Medlemmar och hyresgäster ska vara aktsamma om och vårda bostadsrättsföreningens egendom.

3. Medlemmar och hyresgäster får ej använda lägenheten eller annat utrymme i bostadsrättsföreningen till annat ändamål än vad som är avsett.

4. Om skada uppstår inom fastigheten är medlemmar och hyresgäster skyldiga att omedelbart underrätta föreningens förvaltare eller styrelsen.

5. Inför renovering av en lägenhet ska lägenhetsinnehavaren informera styrelsen om vad som är planerat att göras i lägenheten. Vid större förändring i eller utanför lägenheten måste tillstånd sökas från styrelsen.
Exempel på större förändringar är köksrenovering, flytt av vägg, ny vägg, trallbygge, staket/plank m.m.
Ingenting får sättas upp på fasaden utan styrelsens tillstånd.

Kommer den planerade renoveringen att påverka den gemensamt ägda fastigheten ska styrelsen informera lägenhetsinnehavaren om vad som får och inte får göras och vilket ansvar lägenhetsinnehavaren har. Görs renoveringen av lägenhetsinnehavaren själv har denne allt ansvar. Görs renoveringen av företag (fackman) bör styrelsen få ta del av de certifikat som kan bli aktuella.

6. Den som har husdjur i sin lägenhet skall se till att förorening eller skada ej uppstår i föreningens eller enskild medlems egendom. Katter eller hundar får inte springa lösa utanför den egna tomten.

7. Störande ljud ska undvikas mellan kl 21.00 - 07.00 på vardagar samt mellan kl. 22.00 - 08.00 på helger. Till störande ljud räknas höga röster, hög volym på musikanläggning, TV mm.
Borrning med slagborrmaskin samt andra störande arbetsljud i lägenhet får endast utföras mellan kl 08.00 - 18.00 på vardagar samt mellan kl. 10.00 - 18.00 på helgdagar.

8. Grillning får ske på behörigt avstånd från byggnaderna.

9. Träd och annan hög växtlighet får ej vara för nära fasaden. Växtlighet på uteplatsen får ej vara så hög att den stör dina grannar. Växtligheten måste hållas innanför tomtgränsen.

10. Du får inte parkera motorfordon så att framkomligheten hindras eller försvåras för utryckningsfordon, snöröjning, posthantering, grannar etc. Parkera därför på endast på anvisade platser. Parkering får heller inte ske på gräsmattor tillhöriga såväl de allmänna ytorna som den egna fastigheten.

11. Avlopp i kök och badrum får inte tillåtas slamma igen. Droppande kranar skall åtgärdas. Beställning om åtgärdande/rensning kan göras via föreningens förvaltare till gällande taxa.

12. Hushållssopor hänvisar vi till avfallskärlet på parkering K och M. Avfall av större format, s.k. grovsopor (kartonger, gamla möbler, emballagespill eller liknande) ska av medlemmen eller hyresgästen transporteras till Petterboda sopstation.