Stämmor och Motioner

Stämman är föreningens högsta beslutande organ. Här kan medlemmarna använda sin rösträtt bland annat till att utse styrelse och övriga förtroendeposter.

En ordinarie föreningsstämma hålls varje år, oftast i april-maj. Kallelse till stämman utfärdas mellan sex till två veckor före föreningsstämman enligt föreningens stadgar.
En extra stämma skall hållas när styrelsen finner skäl till det, t.ex. inför beslut som stämman måste fatta som t.ex. avsevärda förändringar av fastigheten eller val av ledamöter. En sådan stämma skall också hållas om det skriftligen begärs av en revisor eller av minst 10% av samtliga röstberättigade. I begäran ska det anges vilket ärende som skall behandlas.

Motioner

Medlemmar som önskar ett visst ärende behandlat på ordinarie föreningsstämma ska skriftligen anmäla ärendet till styrelsen före februari månads utgång.

En motion behöver bestå av:

• En rubrik som kortfattat beskriver vad ärendet handlar om.
  • En beskrivning av vad ärendet handlar om, kort bakgrund eller argumentation
  • Ett förslag till beslut som du tycker att årsstämman ska ta.

Skriv under dokumentet med ditt namn. Maila till styrelsen eller lämna i föreningens brevlåda.

Rösträtt
På föreningsstämman har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar bostadsrätt gemensamt har de tillsammans en röst. Innehar en medlem flera bostadsrätter i bostadsrättsföreningen har medlemmen en röst. Medlem som inte betalat förfallen insats eller årsavgift vid tidpunkten för stämman har inte rösträtt.

Om man inte kan delta på stämman

En medlems rätt vid föreningsstämman utövas av medlemmen personligen eller den som är medlemmens ställföreträdare enligt lag eller genom ombud. Ombud ska lämna in skriftlig daterad fullmakt. Fullmakten ska vara i original och gäller högst ett år från utfärdandet. Ombud får bara företräda en medlem. Medlem får på föreningsstämma medföra ett biträde.