Risk för p-kaos i Stockholm efter momsbeslut

17 november 2025 Skatteverket har beslutat att Fastighetsägares inkomster från parkeringshyra blir momspliktiga med 25 procent. Det riskerar att leda till parkeringskaos på Stockholms gator, skriver företrädare för HSB.

Från den 1 oktober 2026 ska boende som hyr parkering av bostadsrätts­föreningar eller hyresvärdar betala 25 procent moms. Skatteverket meddelade sitt nya ställningstagande i slutet av september.

 

Omfattande kritik har riktats mot den nya tolkningen. Inte bara från fastighetsbranschen och bostadsrättsföreningar, utan även från politiskt håll. Stockholms stads oppositionsborgarråd Dennis Wedin (M) kallar det för en käftsmäll, medan finansminister Elisabeth Svantesson (M) understryker sin förvåning och nu ska diskutera frågan med både Skatteverket och finansdepartementet.

 

Sannolikt beror reaktionerna på att beskedet kom både oväntat och olägligt. Det rimmar illa med regeringens ambition att stärka hushållens ekonomi genom skattelättnader, som nu äts upp i andra änden av p-moms. Skatteverket i sin tur förefaller grunda den nya tolkningen på rättspraxis från EU, som enligt myndigheten visar att p-platser är momspliktiga då de plötsligt inte anses underordnade bostaden.

 

Bland föreningar anslutna till HSB Stockholm har 7 av 10 parkeringsplatser, med i snitt 110 platser per förening. Att betala moms för parkeringsplatser i bostadsrättsföreningar, vars medlemmar indirekt redan äger parkerings­platserna, är minst sagt olyckligt. Dagens ordning fungerar bra, och konsekvensen av att inte ändra skulle sannolikt inte medföra problem på EU-nivå.

 

En garage- eller parkeringsplats i Stockholm som i dag kostar 2 000 kronor i månaden väntas kosta 2 500 kronor från den 1 oktober 2026 när tillämpningen träder i kraft. Det innebär att hundratusentals bilburna stockholmare som bor i hyresrätt eller bostadsrätt ska hosta upp 6 000 kronor mer per år. Enligt Fastighetsägarna Sverige, som gjort en grov kalkyl, kan den nya p-momsen innebära ett årligt tillskott på hundratals miljoner i statens kassa.  

Det är inte bara usel tajming av Skatteverket, i ett generellt högt kostnads­läge. Det finns också en överhängande risk för flera andra negativa följd­effekter:

 

1. Kaos när fler väljer att parkera på Stockholms gator.

När parkeringshyran ökar med 25 procent är risken stor att ekonomiskt ansträngda hushåll säger upp hyresavtal för parkeringsplatser till fördel för den billigare gatuparkeringen. Det riskerar att skapa en kaosartad parkeringssituation i Stockholm, vilket ingen vill.

 

2. Ökade boendekostnader på grund av intäktstapp.

Redan i dag har bostadsrättsföreningar utmaningar med vakanta p-platser. Ytterligare vakanser kommer att leda till än större intäktstapp som behöver kompenseras. Sannolikt genom högre månadsavgifter för alla bostadsrättshavare, även de utan bil.

 

3. Betungande administration för bostadsrättsföreningar.

Bostadsrättsföreningar är i grunden inte momspliktiga. Skatteverkets ställningstagande innebär därför en påtagligt ökad administrativ börda och kostnader för föreningar som dels behöver momsregistrera sig, dels se över befintliga hyresavtal och upprätta nya där momsklausul saknas.

 

Bostadsrättsföreningar behöver inte fler pålagor och kostnadssmällar i ett redan ansträngt läge. Nu uppmanar vi Skatteverket att skyndsamt ompröva sitt ställningstagande, så att vi slipper utdragna och kostsamma rättsprocesser. 

 

Eva Sallkvist
vd HSB Stockholm

Johan Nyhus
förbundsordförande HSB

Länk till debattartikeln i SvD:  Skatteverket bör ompröva 25 procent i moms på p-platser, skriver företrädare för HSB