Information - mars/april 2010

19 april 2010

Föreningens årsmöte kommer att hållas i 26 maj då befintliga eller nya styrelseledamöter väljs. Det betyder att valberedningens arbete kommer att pågå under våren 2010 för att hitta ersättare för de som lämnar styrelsen. Att arbeta som styrelseledamot innebär att under trevliga former få en mycket god inblick i såväl sin egen boendesituation som den verksamhet som en bostadsrättsförening bedriver.
Eftersom föreningen anlitar HSB och andra leverantörer till föreningens löpande skötsel och förvaltning, blir arbetet i styrelsen koncentrerat till att planera, kontrollera och fatta beslut i olika drift- och underhållsfrågor samt ekonomiska och juridiska frågor.
En årlig styrelsemiddag samt någon grillkväll på sommaren brukar vara fasta inslag för styrelsen förutom styrelsemöten och årsstämma. Arbetet som styrelseledamot är arvoderat. Du som känner att du vill vara med och påverka ditt boende, hör av dig till valberedningens sammankallande Urban Gustafsson 08-6856440 eller ubbe.gustafsson@bredband.net.
Motioner och frågor ska ha inkommit senast den 23 april till styrelsen och måste ha tydlig avsändare med lägenhetsnummer.

Under 2010 kommer föreningen att genomgå ett par förändring. Som tidigare informerats, måste taken på de fem husen att åtgärdas för att säkerställa s. För närvarande håller vi på att ta in anbud för arbetet som beräknas vara klart innan december 2010. Enligt nuvarande instruktioner kommer inte byggställningar att resas runt husen, utan arbetet med att byta tegelpannor och takstommar görs från ställningar som byggs uppifrån, från taket alltså. Mer information om datum och vad arbetet i övrigt innebär kommer vi att förmedla när vi vet.

Tvättstugans maskiner kommer att bytas ut under våren för att förbättra kapacitet och miljöpåverkan. I dagsläget kommer den äldre tvättmaskinen, torktumlaren och torkskåpet att bytas ut till maskiner som tar kortare tid att genomföra en tvätt och därmed sparar både tid och energi. På sikt planerar styrelsen även att bygga om tvättstugan för att göra utrymmet mer platseffektiv.

I och med att spohämtningsföretaget Liselott Lööf pekat ut soprummen vid Bäckvägen 69 och 71 som arbetsmiljöfarlig, var vi tvungna att stänga dem. För att kunna tillmötesgå kraven på bättre sophämtningslösningar har vi bytt till sopkärl på hjul vid Bäckvägen 75 och 77. De ska även kunna ta mycket av de vardagssopor som slängs från uppgång 69 och 71.

Det är glädjande att se att källsorteringsutrymmet används så flitigt. Eftersom vi inte tidigare haft ett liknande utrymme i föreningen kommer vi att behöva göra förändringar till storleken på sopsorteringskärlen så att vi tillgodoser våra gemensamma behov.
Var god vänd!

Vi behöver er hjälp med att vara noggrann med vad och var ni slänger.
I rummet finns anslag – är du osäker vilket kärl du ska kasta nåt i, kontakta någon av oss i styrelsen.
Utrymmet är endast till för de sopor vi har kärl till. Grovsopor och större saker såsom möbler, slängs vid kommunens återvinningscentral. Tömningsintervallen för de olika sorterna ser för närvarande ut så här:
tidningar- varje torsdag
glas - torsdagar udda veckor
kartong - tisdagar udda veckor
plast / metall - en fredag i månaden

ComHem-avtalet är uppsagt från och med januari 2011. Vi håller på att förhandla ett mer förmånligt avtal för er, föreningens medlemmar. Johan Nyberg kan svara på frågor kring detta.

Påminnelse för er som vill bygga om i era lägenheter – För att du ska få lov att göra väsentliga ändringar i din lägenhet, måste du anmäla detta till styrelsen, som ska godkänna ändringarna. Vissa ändringar innebär att du också, enligt plan- och bygglagen, måste göra bygganmälan hos kommunen minst tre veckor före byggstart. Det är din skyldighet att undersöka om sådan bygganmälan behöver göras. Blankett och mer information finns på webbsidan stalpennan.se eller genom styrelsen.

Vårens städdag är den 8 maj och i vanlig ordning möts vi kl 10.30 och gemensamt snyggar till föreningens uteplatser. Och, som traditionen sig bör, bjuds det även på fika efteråt.

Har du några frågor om ditt boende är du som vanligt välkommen att kontakta någon ur styrelsen (se anslag med kontaktuppgifter i trappuppgången), så ska vi göra vårt bästa för att besvara dessa.