Nyhetsbrev februari 2011

04 februari 2011 Information för boende i Brf Stålpennan februari 2011. - Regler vid andrahandsuthyrning - Trädgårdsgrupp - Föreningens energikostnader ses över - Källsorteringen - Webb-råd - Rullator- och barnvagnsrum - Kommande möten - Motioner

Funderar du på att hyra ut din lägenhet i andra hand? Nu finns ett antal regler framtagna gällande andrahandsuthyrning av lägenheter i brf Stålpennan. Reglerna är framtagna för att skapa tydlighet och säkerhet; händer det något under tiden du hyr ut, är det viktigt att veta vem som bebor lägenheten och var ägaren kan nås. Bland annat säger reglerna att andrahandsuthyrning beviljas för max ett år i taget och att hyrestagaren har samma förpliktelser som övriga boende, som t.ex. att närvara vid städdagarna. Reglerna i sin helhet finns publicerade på föreningens hemsida (www.stalpennan.se) men kan också fås från medlemmarna i styrelsen.

 


Annmari Olsson är utsedd till samordningsansvarig för föreningens trädgårdsgrupp. Utöver arbetet med föreningens egna parkytor kommer gruppen även att arbeta mot kommunen bl.a. i fråga om belysning i närområdet. Tycker du att detta låter intressant, är du välkommen att delta i startmötet torsdagen den 17 mars kl.1830-20 hemma hos Annmari, Bäckv.77, lgh 1001.
Vid det mötet kommer frågor att samlas in, som ska ligga till grund för en arbetsplan på kort och lång sikt. Var beredd på att ta ett uppdrag som ska utföras till följande möte 
Har du redan nu några idéer om vad som bör göras – kontakta Annmari och diskutera dem!
Tel. 08-5197 2745 alt. skicka ett mail

Föreningens klart största utgiftspost är uppvärmningskostnaderna, bara för december månad kostade fjärrvärmen drygt 72 000 kr vilket innebär 1 200 kr per lägenhet! Därför har en energikonsult kontaktats för att hjälpa föreningen att minska dessa kostnader. Som en del i arbetet med energiöversynen har föreningen anmälts till Fortums Värmetävling, som handlar om att minska energiförbrukningen utan att sänka komforten.
Konkreta förslag på hur du kan minska värmekostnaderna har skickats med ett tidigare nyhetsbrev, men finns nu också publicerade på hemsidan. Det finns helt enkelt roligare saker vi kan göra för våra egna pengar!

 


Problemen med tömningen av källsorteringsrummet har kvarstått under vintern. Föreningen har flertalet gånger påpekat detta för SITA som är ansvariga för tömningen. Detta har nu lett till att SITA har bytt ut den underentreprenör som sköter hämtningen av kartonger.

 


Föreningen behöver hjälp av boende som är webb-kunniga (gärna Polopoly) och som är intresserade av att arbeta med både innehåll och utformning av föreningens hemsida. Om det blir flera stycken som hjälper till behöver arbetet inte bli så betungande. Kontakta Henrik Carlsson om du kan tänka dig att bidra i detta arbete.

Henrik nås på telefon 070-606 31 65 eller skicka ett mail

 


I de tidigare soprummen som finns vid ingångarna till Bäckvägen 73 – 75 samt till Pingstvägen 64 finns nu möjlighet till förvaring av barnvagnar eller rullatorer för dem som önskar. Nycklar som går till ytterport/soprum passar till dessa rum.

 

 


Följande datum är det möten för styrelsen i bostadsrättsföreningen:

- Tisdagen den 8 februari kl. 18:30
- Torsdagen den 10 mars kl. 18:30
- Tisdagen den 5 april kl. 18:30

Vid dessa möten behandlas bl.a. ansökningar om ändringstillstånd i lägenheter och andrahandsuthyrningar. Så om du t.ex. vill hyra ut din lägenhet från april så behöver ansökan vara styrelsen tillhanda före den 10e mars.
Som tidigare meddelats kommer föreningens vårstädning att ske den 16 april kl. 10:30.

 


Slutligen vill vi återigen påminna om att den 28 februari är sista datum för den som vill inkomma med motioner till föreningens årsstämma den 3 maj. – Grip chansen att föreslå förändring, ifall du tycker att något fungerar kasst!

 


Vänliga hälsningar från styrelsen!