Nyhetsbrev

26 februari 2017
Medlemmar i Stålpennan vårstädar

Årsstämman

Den 18 april hålls föreningens årsstämma. En separat kallelse kommer att skickas ut men styrelsen vill redan nu påminna om att Ni sparar datumet i Era kalendrar. Som vanligt håller vi till på Midsommargården vid Hemköp, Telefonplan. Föreningen bjuder på smörgåstårta och dryck, välkomna!

För dig som finputsar på en motion vill vi bara passa på att påminna om att sista datum för att skicka in den är 28 februari och att den måste lämnas in skriftligen. Glöm inte att motionen ska innehålla (1) en rubrik som kortfattat beskriver ärendet, (2) en bakgrund innehållandes en kort inledning/sammanfattning av problemet, (3) en beskrivning av ärendet, samt (4) ett förslag till beslut. Tänk också på att en motion måste lämnas in skriftligen.

Save the date - städdag!

Lördagen den 8 april kl.10.30 är det städdag och informationsmöte kring storrenoveringen.

När lastbilen med grovsopor har kommit tillbaka från återvinningscentralen, vid 13-tiden, kör vi ett möte med lite info om storrenoveringen och det finns möjlighet att ställa frågor samtidigt som vi fikar.

Glöm inte att föreningen sedan förra året erbjuder materialåtervinning av gamla textilier i samband med städdagarna!

Prishöjning av Stålpennans p-platser

Nu har staden infört avgift för gatuparkering. Avgiften för boendeparkering i området är 500 kr/mån - utan platsgaranti. Styrelsen har beslutat att följa denna prisutveckling.

Med bakgrund av att staden har infört avgift för gatuparkering i Hägersten, samt att vi länge har haft väldigt förmånliga avgifter på våra p-platser, har styrelsen beslutat att höja avgiften till 600 kr/mån. Denna nya kostnad kommer att träda i kraft först när staden har infört sin avgift samt när Stålpennan är klar med sin storrenovering, då vi bland annat får en utbyggd parkering med laddstolpar.

Källarlokalen på Bäckvägen 77

Våran nyrenoverade källarlokal på Bäckvägen 77 har under en tid varit uthyrd. Nu letar de nuvarande hyresgästerna efter personer som kan överta kontraktet.

Känner du någon som är i behov av en nyrenoverad källarlokal? Lokalen lämpar sig perfekt för kontorsverksamhet, som ateljé eller liknande verksamheter. Ta då kontakt med vår medlems- & lokalansvarig Niklas Torstensson, nirre99@gmail.com.

Dörrar till skänks

Har du t.ex. ett lantställe med enkla boddörrar till något uthus eller liknande, så har du nu möjlighet att få fullt fungerande kvalitetsdörrar med låskista och plats för cylinder. I samband med storrenoveringen kommer samtliga tio entrésoprum att rivas. Huvudkonstruktionen består av tre stycken dörrar med egen karm, de flesta i riktigt bra skick, som kan få fortsatt användning där de behövs.

Att försöka återvinna dessa fullt fungerande byggdelar är ett av föreningens bidrag till cirkulär ekonomi och EU:s avfallshierarki (som går ut på att minimera, återanvända, materialåtervinna och till sist energiutvinna eller i värsta fall deponera). Tipsa annars någon du känner som skulle kunna ha nytta av ytterdörrar med eller utan spanjolett, med eller utan båtfönster (där sopinkast nu sitter) som går att köpa till för några hundra på Bauhaus.

Hör av dig till miljö- och trädgårdsansvarig Signe Falk på falk.signe@gmail.com om du är intresserad och vill reservera en eller flera dörrar. Rivningen startar eventuellt redan i mars.

Slopad straffavgift för olovlig andrahandsupplåtelse

Styrelsen har sedan tidigare beslutat, och informerat om, att ta ut en avgift om 3000 kr för den som olovligen upplåter sin bostad i andrahand. Syftet med denna avgift var att påvisa vikten av att ansöka om andrahandsupplåtelse. Styrelsen väljer nu att slopa denna avgift.

Vi vill dock fortfarande påpeka vikten av att alltid ansöka om lov för andrahandsupplåtelse. Dels är det reglerat i bostadsrättslagen att styrelsen måste ge sitt samtycke till andrahandsupplåtelse men vi vill också ha kännedom om vilka som bor i vår förening samt ha kontaktuppgifter till dessa personer ifall vi skulle behöva komma in i lägenheterna, som t.ex. nu i samband med storrenoveringen.