HSB Brf Vårdtornet

Fastigheten

Fastigheten uppfördes under 1976-1977 och stod klar för inflyttning i oktober 1977. Totalt finns 33 lägenheter, garage med 24 platser (varav 22 bil & 2 MC), hobbyrum, föreningslokal med övernattningsmöjligheter, cykelrum, barnvagnsförvaring samt en hyreslokal. Den fysiska adressen är Polhemsgatan 27, men fastighetsbeteckningen är ”Polhemsgatan 27 - Parkgatan 2”, då det ursprungligen fanns två hus på tomten.

Bostadsrättsföreningen Vårdtornet

Bostadsrättsföreningen bildades i samband med byggnationen och heter Vårdtornet. Den bildades som en HSB-förening och har varit det sedan dess. Då Vårdtornet är en HSB-förening krävs att du som bostadsrättsinnehavare är medlem i HSB-Stockholm.
En kopia på gällande stadgar kan fås från styrelsen.

Vårdtorn

I Stockholm på 1600-talet satt det tornväktare i kyrktornen som med den särskilda vårdklockan skulle larma om han såg en brand. Man byggde fr.o.m. 1637 som komplement s.k. vårdtorn varifrån man också skulle övervaka och vid behov larma; det mest kända låg på Brunkeberg, uppfört 1683.

Kronobergsparken

”Kronobergsparken är en av stadens viktiga bergsparker som anlades enligt Albert Lindhagens stadsregleringsplan i slutet på 1800-talet. Inget av den ursprungliga naturen bevarades utan bergsskrevor fylldes ut med stora mängder matjord. Parken utformades enligt dåtidens mode med snirklande gångar i den branta terrängen. Mellan gångarna anlades en mångfald små gräsytor och träd och buskar planterades. Anläggandet pågick ända in på 1930-talet. I parkens sydvästra hörn anlades 1938 en av stadens första lekplatser, där personal anställdes. Den utrustades med plaskdamm och fick senare på 60-talet ett lekhus. 1979 placerades 'Ikaros med draken' av Barbro Liljander i parken.

I västra delen intill Kronobergsgatan har sedan 1770-talet funnits en begravningsplats som användes av den första gruppen judar som bosatte sig i Stockholm.

I Kronobergsparken finns ett mycket varierat och intressant trädbestånd. Här finns vanlig ek Quercus robur, persisk ek Quercus macranthera, helbladig ask Fraxinus excelsior 'Diversifolia', glanslind Tilia europaea 'Euchlora', pyramidalm Ulmus glabra 'Exoniensis', asklönn Acer negundo, rysk lönn Acer tataricum, blodlönn Acer platanoides 'Schwedleri', vitbrokig sykomorlönn Acer pseudoplatanus 'Leopoldi', silverlönn Acer saccharinum, luddhagtorn Crataegus orientalis, getapel Rhamnus cathartiuns och cembratall Pinus cembra.” (källa: www.stockholm.se)

Mer om Kungsholmen på:   Kungsholmens kultur- och hembygdsförening

Kronobergsparkens hörn mot Polhemsgatan/Parkgatan innan den gamla fastigheten på vår tomt revs.
    Huset som låg på denna plats innan vårt hus byggdes 1977. Hörnet Pakgatan/Polhemsgatan.