Om Lindsdal

Lindsdal är en tätort i Kalmar kommun, belägen ca 10 km norr om Kalmar.

Orten består av 80 procent villor och radhus, 11 procent hyresrätter och 9 procent bostadsrätter. Antalet boende i Lindsdal är nu över 6 400 personer.

Det finns 23,7 km cykelväg i Lindsdal.

Den äldsta delen av Lindsdal ligger väster om Lindsdalsvägen och sträcker sig några hundra meter utmed Förlösavägen. Här finns ett Folkets Hus, som används som Bordtennislokal och även till festligheter av olika slag.

I Lindsdals centrum finns Ica Supermarket, hälsocentral, bibliotek, pizzerior, frisör, apotek, veterinär, sporthall, fritidsgård,
Norr om centrum finns ett gym.

Idrottsplatser
I Lindsdal finns ett flertal fotbollsplaner.D en konstgräsbelagda fotbollsplanen Fjölebro IP ligger  i utkanten av sydöstra Lindsdal.

Vid Lindsdals centrum, bakom sporthallen, ligger en idrottsplan med multisportarena.

I sydvästra delen av Lindsdal, i slutet av Gästgivarvägen, ligger Gästgivarplan som används för olika aktiviter. Vid Sjöängsskolan finns även en grusplan.

I närheten av Lindeberga förskola har en ny lekpark byggts som ska passa alla åldrar. Här finns också en stor grillplats.

Skolor
Lindsdalsskolan,ligger omedelbart väster om Lindsdals centrum. Sjöängsskolan ligger öster om centrum, med infart från Nils Holgerssons väg. Båda skolorna har årskurser F-9.
Lindsdalsskolan och Sjöängsskolan slogs samman under 2005.
Lindsdalskolan har byggts om och nyinvigdes i maj 2017.

Sport
Lindsdals IF är den största idrottsföreningen i Lindsdal. Klubbens stora sport är fotboll. Bordtennis och innebandy utövas också framgångsrikt i Lindsdals IF.

Några kilometer sydost om Lindsdal, i Horsö-Värsnäs, ligger Kalmar Golfklubb som har rankats som en av Sveriges bästa golfbanor. Här finns också badplats och motionsspår.