Välkommen till HSB Brf Lästmakaren i Kalmar!

Bostadsrättsföreningen Lästmakaren med sina 55 marklägenheter ligger i nordöstra Lindsdal c:a 9 km. norr om Kalmar. Lindsdal har drygt 6400 invånare och här finns en bra utbyggd service. I centrum finns bl.a. stor modern livsmedelsbutik med postservice, hälsocentral, apotek, bibliotek, frisör, veterinär och pizzerior. Täta bussturer till och från Kalmar centrum. Här finns skolor för låg- mellan- och högstadiet samt flera förskolor och stor livlig fritidsverksamhet.
Utomhusbild på boendet i föreningen

Fastigheterna i föreningen blev färdigställda 1991/1992. Utgångspunkten vid utformningen har varit att skapa ett trivsamt, miljövänligt boende med närhet till naturen och tillgång till gröna ytor i anslutning till lägenheterna.

Till varje lägenhet finns en liten markyta där man har sin altan, gräsmatta och där man kan odla en liten blomrabatt om man så vill. Buskar och gräsmattor klipper man själv om man vill och kan. Redskap för detta finns i föreningens förråd. 34 av lägenheterna är byggda som parhus (17 st.) och de har 3 rum och kök (82 kvm). Det finns 8 lägenheter med fyra rum och kök (108,5 kvm) och 8 lägenheter med 2 rum och kök (66,5 kvm). Alla lägenheterna är modernt utrustade och har en öppen ljus planlösning. Dessutom ingår gruppboende med 5 st lägenheter.

Uppvärmning sker med fjärrvärme. Kostnaden för värme och vatten ingår i månadsavgiften. Varje lägenhet har sin egen tvättstuga med tvättmaskin.

Alla lägenheterna är anslutna till Telias fibernät och du har du fri tillgång till TV-paket Lagom.

Inom föreningens område finns grönytor och en lekplats. Garage och p-platser finns att hyra. Det finns också en föreningslokal med sittplatser för 50 personer, där olika medlemsmöten ordnas under året. Lokalen kan också hyras av medlemmarna. I anslutning till föreningslokalen finns också ett övernattningsrum som medlemmarna får hyra för tillfälliga övernattningsgäster.