Nyproduktion

Som bostadsbolag har HSB sin givna plats i historien, och alltsedan bildandet 1923 har fokus legat på bra boende och god ekonomi för våra medlemmar. När regionen växer vidare är HSB Uppsala en av dem som står för trygghet och kompetens.

HSB Uppsalas produktion av bostäder bedrivs genom HSB Produktion i Uppsala HB. Bolaget ägs till 50 procent vardera av HSB Uppsala och HSB Produktion AB.

Mättad marknad

Den stagnerade efterfrågan på nyproduktion har även präglat 2019. Försäljningen av nyproduktion i Uppsala och Enköping har fortsatt varit låg under året och det finns ett stort utbud av nyproducerade färdiga lägenheter ute på marknaden.

Vi står stadigt trots den inbromsning som präglar marknaden. Vi har inga lediga lägenheter och inget i produktion.

Produktion och inflytt

Arbetet med Brf 402 Hamnen fortskred och under året var 158 lägenheter i produktion, att jämföra med 219 lägenheter föregående år. Vid årets slut hade projektet färdigställts och per den sista december uppgick antalet producerade lägenheter till noll.

Inflytt i brf 402 Hamnen avslutades under andra kvartalet 2019. Den kundnöjdhetsundersökning som genomförts ger projektet höga betyg.

Detaljplanearbete

Detaljplan för den centralt belägna fastigheten i Enköping, har vunnit laga kraft.

Uppsala kommun har avbrutit detaljplanearbetet för vår fastighet i Storvreta.

Utveckling

En långsiktig strategi är att avyttra våra kommersiella fastigheter. Arbetet med det har initierats under året.

Tillbaka till startsida för årsredovisning 2019

Årsredovisning 2019