Egna fastigheter

Syftet med att äga fastigheter är att kunna erbjuda våra medlemmar boende även i hyresrätt samt att ge HSB Uppsala en tillfredsställande avkastning på investerat kapital.

Våra egna fastigheter är belägna i Uppsala och Enköping och består huvudsakligen av uthyrningsbar bostadsyta. Uthyrningen sker i första hand till föreningens bosparande medlemmar.

Fastighetsbeståndet består av 1 115 bostadslägenheter med en sammanlagd uthyrningsbar yta på 73 167 kvadratmeter. I Uppsala bytte 68 lägenheter hyresgäster under det gångna året och i Enköping 49 stycken.

Fastigheterna rymmer även uthyrningsbara lokaler med en total yta på 7 764 kvadratmeter.

Utveckling och underhåll

Omflyttningarna i beståndet har ökat och vi kan se att generationsskifte pågår. Detta leder till kraftigt ökade kostnader i och med standardhöjningar som åtgärdas i samband med skiftet. Standardhöjningarna på tomställda lägenheter utförs i samråd med Hyresgästföreningen.

Arbetet med energioptimerande åtgärder har fortsatt enligt handlingsplan. Bland annat har källarfönstren bytts ut på kvarteret Räven i Enköping. Fönsterbyte utförts på Kyrkogårdsgatan i Uppsala och nya fläktar installerats på Sysslomansgatan, Uppsala.

Trivsel och trygghet

Vi strävar efter att ha attraktiva lägenheter med nöjda hyresgäster. Samarbetet med Hyresgästföreningen fortsätter för att möta upp våra hyresgästers behov. Boendeinflytandemöten med hyresgäster och representanter från Hyresgästföreningen har genomförts i Enköping och Uppsala.

En större insats för att öka både trygghet och trivsel i utomhusmiljön på Ferlinsgatan, gård ett, har slutförts. Kommande år fortsätter arbetet med planerad ombyggnad av resterande gårdar på området.

Grillplats med pergola samt lekplats har färdigställts på Örtagatan i Enköping.

En ny samlingsplats med grill har anlagts på Kyrkogårdsgatan, Uppsala.

Covid-19

För att bidra till minskad smittspridning har städrutinerna uppdaterats i fastigheterna med ökad prioritering på ytor som många rör vid.

Vid lägenhetsbesiktning har uppmaningen varit att hyresgäst inte ska vara hemma samt krav på munskydd för våra anställda, om hyresgäst ändå befunnit sig i lägenheten.

balkongkonsert_2020.jpg

För att muntra upp våra hyresgäster under tider av isolering och distansering bjöd vi under försommaren på balkongkonserter vid några av våra fastigheter i Uppsala och Enköping. En lokal trio med kända profiler underhöll med ABBA-allsång under några fina sommarkvällar.

Egna fastigheter

Uppsala   Bostäder Lokalyta