Föreningsverksamhet

HSBs uppdrag är att tillsammans med medlemmarna skapa det goda boendet. 2020 kom covid-19 att i hög grad påverka föreningsverksamheten.

För att bidra till minskad smittspridning och för att skydda våra äldre och personer i riskgrupp anpassade vi verksamheten. Receptionen stängdes för spontana besök, och endast i förväg bokade medlemsbesök genomfördes. För att möta medlemmarnas behov av kontakt har andra vägar öppnats och breddats, bland annat genom ett ärendehanteringssystem.

De flesta av vårens kurser var genomförda innan covid-19 spreds till Sverige. Några av höstens kurser genomfördes utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer, övriga kurstillfällen ställdes in. Arbete med att erbjuda digitala utbildningar påbörjades under året.

Riksdagen fattade under våren beslut om att tillfälligt tillåta andra former för att hålla årsstämma, än den rent fysiska. Utifrån riksdagens beslut utformade HSB Riksförbund mallar för genomförande av poströstning ute i bostadsrättsföreningarna. HSB Uppsala stöttade föreningar som sökte råd kring hur de skulle genomföra sin stämma på bästa sätt, med hänsyn tagen till de allmänna råden, stadgarna och övrig juridik.

HSB Uppsalas föreningsstämma genomfördes den 9 juni som poströstningsstämma.

Digital utveckling

I början av året lanserades vårt nya inloggade läge Mitt HSB och hela 2020 har genomsyrats av den digitala utvecklingen. I grunden handlar vår förändringsresa om hur vi rustar oss för att möta medlemmarnas förväntningar på befintliga och nya tjänster. Våra medlemsföreningar efterfrågar välfungerande digitala lösningar för ett förenklat styrelsearbete, en efterfråga som redan innan pandemin var hög.

För att bidra till minskad smittspridning i samhället uppdaterades våra riktlinjer för möten, där digitalt deltagande på styrelsemöten rekommenderades. En rekommendation som självklart omfattade våra HSB-ledamöter.

Medlemsutveckling och bospar

Antalet enskilda medlemmar och bosparare har ökat under året. Vår goda medlemsutveckling placerar HSB Uppsala på en bronsplats bland alla regionföreningar inom HSB, för procentuell ökning av medlemsantalet.

Under året flyttade bosparandet från Swedbank till Danske Bank. Över 3000 bosparare flyttade sitt bosparande till den nya samarbetspartnern. Flytten genomfördes för att våra bosparare efterfrågat en större bredd av sparformer. Bytet var en omfattande process där många av våra bosparare behövde få hjälp för att klara av flytten.