Hållbarhet

Som Sveriges största bostadskooperation har HSB ett ansvar att göra skillnad och att skapa hållbara lösningar för det goda boendet.

Klimat- och miljöarbete

Tillsammans med övriga HSB-regionföreningar arbetar HSB Uppsala mot klimatmålet att till år 2023 minska utsläppen av koldioxidekvivalenter per uppvärmd kvadratmeter med 75 procent, jämfört med nivåerna som uppmättes 2008. För att nå detta mål har hela koncernen vidtagit flera förbättringsåtgärder.

HSB Uppsala fokuserar på att minska energiförbrukningen i de egna fastigheterna. Vi har påbörjat arbetet med att utföra de energioptimerande åtgärder som framkom i den energikartläggning som genomfördes 2019, vilket har påverkat HSB Uppsalas klimatavtryck på ett positivt sätt. Dessutom har HSB Uppsala sedan länge gått över till att enbart köpa in ursprungsmärkt el.

Dotterbolaget Upplands Boservice har övergått helt till HVO, ett fossilfritt och förnyelsebart bränsle som ger en mycket stor effekt på koldioxidutsläppen. Samtidigt ersätts bensin- och dieseldrivna fordon och arbetsmaskiner successivt mot eldrivna. Under året har Upplands Boservice ökat andelen eldrivna handverktyg mer än målsättningen och anlagt ytterligare totalt fem laddplatser vid dotterbolagets lokaler i Uppsala och Enköping.

HSB Uppsala har med dessa åtgärder kunnat minska koldioxidutsläppen rejält. Jämfört med startåret 2008 visar de preliminära siffrorna för 2020 att utsläppen har minskat med 49 procent. Vår största utmaning består i de höga utsläppen från fjärrvärmen i Uppsala, något som vi har svårt att påverka.

Förutom att jobba med vår klimatpåverkan utförs även flera åtgärder för att minska vår miljöpåverkan. De handverktyg som ännu inte är möjliga att byta ut mot batteridrivna drivs med alkylatbensin, eftersom det minskar mängden carcinogener och giftiga kolväten i avgaserna med 90%, samtidigt som utsläppen av kväveoxid och marknära ozon halveras. Till ogräsbekämpningen har flera hetvattenmaskiner köpts in, vilket innebär att vi markant kan dra ner på mängden bekämpningsmedel. Vi jobbar även med hur avfallet hanteras, både från vår egen verksamhet och i våra hyresfastigheter, och satsar på att hela tiden minska mängden avfall som inte sorteras korrekt.

grasklippare_landningssida.jpg

Under sommaren körde 12 eldrivna gräsklipparrobotar runt hos våra kunder i Enköping och klippte gräsmattorna både tyst, effektivt och miljövänligt.

Ekonomisk hållbarhet

Under året har ett fortsatt fokus lagts inåt på den egna organisationen. Receptionen stängdes, för att bidra till minskad smittspridning, och en följd av beslutet blev en omorganisation.

En central del av långsiktigt stabil ekonomi är en väl fungerande förvaltning av våra egna fastigheter, bland annat genom planerat underhåll. Även på förvaltningsavdelningen pågår ett omställningsarbete, där mot mer enhetliga arbetssätt och tydligare avtal. Arbetet syftar både till att öka effektiviteten i arbetet och kvalitén på utförandet.

Arbete för att utveckla interna processer, i syfte att förbättra lönsamhet och kvalitet i den löpande verksamheten, har fortgått.

Samhällsengagemang

Vi fortsätter stödja biståndsorganisationen We Effect med 2 kr av varje medlemsavgift. Dessutom har vi under året ekonomiskt stöttat Uppsala Stadsmission och våra klädboxar som står utställda, fortsätter att generera intäkter till dem. Vi stöttar även Hela människan, Enköping, och deras sociala arbete.