Struktur och styrning

Struktur

För att tydliggöra medlems- respektive affärsperspektivet är verksamheten organiserad i olika juridiska personer.

HSB Uppsala

I HSB Uppsala ek. för. finns i huvudsak funktioner för koncernledning, medlemsverksamhet, nyproduktion, ägande och förvaltning av hyresfastigheter, samt tillhandahållande av förvaltartjänster. Nyproduktionen av bostäder bedrivs genom ett samarbetsavtal med HSB ProjektPartner AB.

Upplands Boservice AB

Affärsverksamheten bedrivs till största delen genom det helägda dotterbolaget Upplands Boservice AB. Den tekniska fastighetsförvaltningen omfattar flertalet förekommande arbeten med anknytning till fastighetsskötsel. Däri ingår allt från löpande drift- och skötselåtgärder till ombyggnation av våtrum, kök och tvättstugor.

Den ekonomiska uppdragsförvaltningen omfattar administrativa tjänster för förvaltning av bostäder och andra fastigheter.

Korta fakta Upplands Boservice AB
Bildat: 1995
Nettoomsättning 2020: 174 mkr
Anställda vid årsskiftet 2020/2021: 154
I HSB Uppsala koncernen sedan 1995.
Kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015 respektive miljöcertifierat enligt ISO 14001:2015.

Styrdokument

HSB-gemensamma styrdokument

HSB-rörelsen har gemensamma styrdokument. Ett är HSBs kod för föreningsstyrning. Redovisning av arbetet med koden görs i Föreningsstyrningsrapporten. Ett annat styrdokument är HSBs varumärkesriktlinjer, som anger ramarna för hur varumärket HSB får användas. Det tredje styrdokumentet är HSBs kompass, som innehåller gemensamma mål och fokusområden för HSB. Dessa styrdokument utgör ett av underlagen vid upprättandet av HSB Uppsalas verksamhetsplan.

Kvalitets- och miljöledningssystem

HSB Uppsalas ledningssystem för kvalitet och miljö är sedan 2007 certifierade enligt ISO 9001 (kvalitet) och ISO 14001 (miljö). I april 2020 gjordes en omcertifiering där Svensk Certifiering stämde av hur väl våra rutiner och arbetssätt fortfarande motsvarar kraven i standarderna. Resultatet av revisionen blev godkänt.