Dörrar & nyckelsystem

Enligt föreningens stadgar är bostadsrättsinnehavarna ansvariga för respektive lägenhetsdörr(ar) och dörrnycklar. År 2009 byttes till nya säkerhetsdörrar i drygt hälften av lägenheterna. År 2015 ersattes ytterligare tio gamla dörrar av säkerhetsdörrar. För närvarande har 14 lägenheter endast dörrar av äldre typ (1946).

Föreningen har två nyckelsystem. Lägenheterna med säkerhetsdörrar har nycklar som ingår i föreningens nya kopieringsskyddade huvudnyckelsystem och har utlämnats i fyra exemplar per lägenhet. Det nya nyckelsystemet går också till trapphus, vind, källare, tvättstugor och det separata sophuset för källsortering inne på gården bortom garagelängan

Lägenheter med äldre dörrar har ett gammalt huvudnyckelsystem, men dessa lägenheter har även de fått fyra nycklar i det nya nyckelsystemet. Vid behov av nya nycklar eller byte till det nya huvudnyckelsystemet måste, p.g.a. kopieringsskyddet, detta ske via styrelsen.

Styrelsen ser positivt på om någon eller några med gamla dörrar vill byta till modernare dörrar. Kontakta i så fall styrelsen. Om flera vill byta kan samordning ske.