Pressmeddelande april 2016

13 april 2016 HSB byggstartar 61 lägenheter i brf Börjetull i Norra Luthagen.

På fredag 22 april kl 12.00 byggstartar HSB Uppsala 61 lägenheter i bostadsrätts-föreningen Börjetull i Norra Luthagen. Över hälften av lägenheterna är redan sålda.

Brf Börjetull består av två huskroppar, ett lamellhus med entré från Börjegatan och ett punkthus med entré från Gimogatan som binds ihop av en gemensam grön gård. Brf Börjetull omfattar totalt 61 lägenheter på 2-4 rum och kök. Variationen bland lägenheterna är stor: rymliga tvåor, studiotvåor och yteffektiva treor och fyror.

Tegel som fasadmaterial förknippas starkt med äldre industrilandskap och Börjetulls båda hus får tegelkulörer i olika nyanser, säger Göran Jaxeus, vd HSB Uppsala. En medveten blinkning till platsens historia med småskalig industriverksamhet.

Att skapa energismarta hus är en utmaning som ibland medför arkitektur med tjocka ytterväggar och små fönster. I Börjetull har vi strävat efter att få in uppskattade bostadskvaliteter som generösa fönster och stora balkonger, samtidigt som huset kräver lite energi.

Arkitekter är Fidjeland Arkitektkontor och inflyttning är planerad till kvartal 4, 2017.

Press är varmt välkommen på fredag klockan 12.00!
Tomten ligger på Börjegatan (tvärs över gatan från Antonis Gym/Nelins på Börjegatan 66)