Andrahandsuthyrning

För att få hyra ut i andrahand ska en ansökan fyllas i och lämnas in till styrelsen som enligt stadgarna har rätt att ta ut en administrativ avgift på 10% av ett prisbasbelopp vid andrahandsuthyrningar.

Mall för ansökan finns bifogad längre ner på denna sida. Ifylld ansökan lämnas till styrelsen, antingen i styrelsens brevlåda på ringgatan 2a alternativt direkt i ordförandes brevlåda. Tänk på att kontakta ordförande alternativt vice ordförande för snabbare handläggning då styrelsebrevlådan inte visiteras dagligen. Possitivt om man även skickar ansökan elektroniskt i mail till ordförande samt vice ordförande.

Styrelsen har beslutat att delegera beslutet om andrahandsuthyrning till ordförande och vice ordförande som tillsammans kan ta beslut om andrahandsuthyrningar utanför ordinarie styrelsemöten för att påskynda processen. Tänk på att ansöka i god tid så att vi hinner ta hand om den administrativa biten då allt även ska skickas in till BoService så att de har rätt information i systemen.

Generellt sett är det som mest 1 år i taget som accepteras. Skickas en ansökan in om uthyrning längre än 1 år kommer föreningen endast gokänna 1 år. Ny ansökan måste skickas in i god tid innan förlängningen ska träda i kraft, men kan inte skickas samtidigt som den initiala ansökan utan lämpligtvis 1-2 månader innan förlängningen.

Vänligen skicka in ett intyg eller annat dokument som bekräftar anledningen till uthyrningen. Till exempel kopia på ett intyg eller antagningsbesked för studier på annan ort, anställningskontrakt för arbete på annon ort eller vad det kan vara för orsak man ansöker om andrahandsuthyrning. Om dessa dokument skickas direkt med ansökan blir handläggningstiden kortare.