El

Föreningen har installerat IMD mätare för el till varje bostadsrättslägenhet. Detta innebär att bostadsrättsinnehavaren inte har något eget elabonnemang. All el en bostadsrättslägenhet förbrukar betalas av föreningen och efterdebiteras tillsammans med kommande avier för månadsavgifter, vilka skickas ut fyra gånger per år.

Elkostnaden består förutom själva elen även av avgifter och skatter. För december 2023 var föreningens elkostnad fördelad enligt följande:

•   48% - El
  •   39% - Skatt och moms
  •   13% - Avgifter

Föreningen har idag ett rörligt elavtal med ett pris per kWh som är ett snittpris för månaden som baseras på leverantörens alla kunders förbrukning och volym, dvs när deras kunder har använt elen i respektive elområde. Detta innebär att föreningens medlemmar har väldigt liten påverkan på själva elpriset som utgör ungefär hälften av elkostnaden.

När det gäller elöverföringen som Vattenfall har hand om i Uppsala så har föreningens medlemmar möjlighet att påverka kostnaden, framförallt de som laddar sina elbilar. Vattenfall tar nämligen ut en elöverföringsavgift som skiljer mellan hög- och låglasttid. De som använder elbilsladdare kan påverka detta genom att undvika att ladda på högpristid då avgiften är mer än 3 gånger högre:

Högpristid: Vardagar kl 06–22 under månaderna november, december, januari, februari och mars.

För 2024 gäller följande avgifter:

•  Elöverföringsavgift höglasttid 39,50 öre => 20% av elkostnaden om den ligger runt 2 kr/kWh
  •  Elöverföringsavgift övrig tid    12,00 öre

Kostnaden för elen följer datat på NordPool mycket bra, se t.ex. https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Weekly/?dd=SE3&view=chart