Vår trädpolicy

Här kan du läsa mer om vår trädpolicy som vi har för att säkerställa att vi tar hand om våra vackra träd.

Trädpolicy för HSB 42 i Norby

Målsättning

Vi är rädda om våra träd och eftersträvar att vårt område ska prydas av välskötta och välmående träd.

Träd att bevara

Föreningen vill bevara karaktären av björk- och tallbacke och värnar därför särskilt om områdets karaktärsträd, d.v.s. tall, gran och björk.

Borttagande av träd

Inom föreningen är vi restriktiva med att ta bort träd. I följande fall kan träd tas bort efter beslut av styrelsen:

• Sjuka eller skadade träd.
  • Träd som växer felaktigt eller på ett farligt sätt. Med farligt avses träd som kan skada person eller egendom.
  • Ett träd kan tas bort i syfte att gynna andra närstående träd.

Arbetsgång vid borttagande av träd

• Det är styrelsen som fattar beslut om att ett träd ska tas bort.
  • Vid behov uppdrar styrelsen åt någon att ta bort trädet.
  • Styrelsen informerar i Vi i 42:an och beskriver varför det beslutats att ta bort ett träd.
  • Om trädet står på en enskild tomt ska de boende informeras och höras. Samtycke från de boende krävs inte.

Föryngring

Träden i föreningen behöver successivt föryngras. Bra föryngringsmaterial är olika typer av björk samt fruktträd.

Träd på enskilda tomter respektive på gemensamma ytor

• Föryngring av träd i föreningens regi sker på gemensamma ytor och inte på enskilda tomter.
  • Ett borttaget träd på enskild tomt behöver inte ersättas med ett nytt.
  • Träd på en enskild tomt får tas bort av den boende, om trädet inte är av den sort som omnämns ovan (se under ”Träd att bevara”).
  • Vid nyplantering av träd och buskar på enskild tomt, som kan komma att påverka grannarna, krävs medgivande från dem.

Trädinventering

En trädinventering bör göras med jämna mellanrum av en trädkunnig person.