Om föreningen

Välplanerade lägenheter med balkong, uteplats eller terrass samt närhet till härliga naturområden. I föreningen finns 46 lägenheter med 2 - 4 rok och 54,5 - 97 kvm boyta.
Brf Jakobsbergsskogen vy från söder

Jakobsberg ligger nära Karlstads centrum men ändå naturnära. Området är beläget väster om Rosenborgsgatan i direkt anslutning till Jakobsbergskogen. Alla lägenheter får balkong, uteplats eller terrass. I föreningen finns cykelförråd, tvättstuga och gemensamhetslokal som går att använda till styrelsemöten m.m. I anslutning till gemensamhetslokalen finns en övernattningslägenhet.

Bästa möjliga solläge

Clarus arkitekter i Örebro har ritat två fristående punkthus där varje lägenhet vänds upp mot bästa möjliga solläge. Husen är sju våningar höga. På våning ett blir det tre lägenheter och våning två till fem blir det fyra lägenheter i varje plan. De två översta våningarna har endast två lägenheter på varje våningsplan och är något indragna från fasadlivet och har förstorade balkonger, nästan som terrasser i sydvästligt läge. Dessa lägenheter kommer bli något utöver det vanliga med stora ljusinsläpp, luftig planlösning och några är inredda med en värmande eldstad.

En grön stadsdel för en hållbar framtid

Kommunens plan för området är att Jakobsberg skall bli en - en grön stadsdel för en hållbar framtid. Den nya stadsdelen omfattar ca. 4000 bostäder, service, handel, skola och förskolor, torg liksom parker, natur och rekreationsområden. Det kommer bli en grön stadsdel med förutsättningar för mindre påverkan på miljön än andra stadsdelar. Mer information om kommunens förslag till utveckling av området på och intill Karlstads före detta flygplats finns att läsa på karlstad.se/jakobsberg.

Låg energiförbrukning

De hus vi skall bygga, byggs enligt riktlinjer från miljöbyggnad SGBC. Sweden Green Building Council som är Sveriges ledande organisation för hållbart samhällsbyggande. Med Miljöbyggnad som kvalitetsverktyg arbetar vi för att uppnå en hög energiprestanda; minska klimatpåverkan från byggmaterialen och energianvändningen och att leverera en bostad av hög kvalitet som håller över tid. Konkret innebär detta låg energiförbrukning med både fjärrvärme och smart ventilation. En annan detalj för att hålla nere energiförbrukningen är de solpaneler som kommer installeras på hustaken. Vi bygger även med material som tegel och trä i fasaderna. För att de boende skall kunna resa mer hållbart kommer det finnas tillgång till elbilsladdning och lättillgänglig cykelförvaring.

Attraktivt områden

Med Mariebergsskogen, Sommarro golfbana, Klarälvsdeltats naturskyddsområden, motionsspår
som närmste grannar samt närhet till centrum är Jakobsberg ett av Karlstads mest attraktiva bostadslägen.

Första spadtaget 5 maj 2020

Byggstarten för HSB Brf Jakobsbergsskogen blev en historisk dag för HSB och Karlstad kommun då man tog första spadtaget för bostäder i Karlstads nya stadsdel Jakobsberg.