Trivselregler

För att få trivsel från start i föreningen följer här nyttiga saker att tänka på.
Efter inflyttningsstämman när nya ledamöter i styrelsen är utsedda är det upp till dem att anta vilka trivselregler som gäller.

Trivselregler för Brf  Jakobsbergsskogen 1
Tillsammans kan vi skapa ett gott boende i vår bostadsrättsförening. Sunt förnuft och hänsyn till varandra är givetvis grunden, men då vi alla är olika finns det ett antal regler som samtliga medlemmar och dess eventuella gäster ska förhålla sig till.

Störande ljud
Det är inte tillåtet att störa sina grannar oavsett tid på dygnet. Visa hänsyn till övriga bostadsrättshavare och var tydlig med att avisera om ni under kortare period utför aktiviteter som kan påverka era grannars boendemiljö.

Rökning
Rökning är inte tillåtet i föreningens gemensamma utrymmen samt utanför entréer. Det är inte heller ok att kasta fimpar och tändstickor på marken eller från balkongerna. Det är mycket viktigt att fimpar är ordentligt släckta innan de kastas i lämplig papperskorg, så att det inte är risk för någon brand. Hänsyn till grannar ska tas vid rökning på balkonger.

Förvaring av cyklar, barnvagnar m m
Ställ/förvara inte cyklar, barnvagnar eller andra privata tillhörigheter i trapphus eller utanför entréer eller vid andra gemensamma utrymmen, annat än där det är specifikt avsett. Detta på grund av brandsäkerhet, av utrymningsskäl och för att underlätta städning samt sist men inte minst för allas trevnads skull.

Förråden
Man får inte fästa hyllor och dylikt på tväggarna i förråden. Dock får fästen sättas på gallerväggarna.

Husdjur
Har man husdjur ska man se till att dessa inte stör eller förorenar. De får inte rastas på föreningens ytor. Om olyckan är framme plocka upp djurens spillning. Hundar ska vara kopplade inom föreningens område.

Matning av fåglar
Det är inte tillåtet att mata fåglar från fönster eller balkong. Matning av fåglar och andra djur i övriga området ska också undvikas då det medför stor risk att råttor och andra skadedjur lockas dit.

Balkonger
Blomlådor och liknande ska placeras innanför balkongräcket för att undvika att något faller ner. Att grilla med kol- eller gasolgrill är inte tillåtet på balkonger och uteplatser p g a brandfara, däremot är elgrill tillåten. Att grilla på en inglasad balkong eller direkt under en balkong kan utgöra stor fara.
Tänk på att os från grill kan uppfattas störande och obehagligt av din granne.Att skaka mattor på balkongen är inte tillåtet.

Sopsortering

I föreningen sopsorterar vi och information om vad som ska läggas i vilket kärl finns vid respektive kärl i soprummet. Karlstad kommun gör stickprov och vid upprepade felsorteringar får föreningen en extra avgift för det. Se till att alla förpackningar trycks ihop så mycket som möjligt, så att de tar minimal plats i kärlen.

Våra bilplatser
Föreningen har tillgång till parkeringsplatser med eluttag. i anslutning till husen. Uthyrning av de förhyrda platserna sker genom kösystem. Om ni inte har någon parkeringsplats kontakta förvaltaren för information om lediga platser samt anmälan till bilplatskö.

Till sist...
För allas trevnad, se till att det hålls rent och snyggt på våra gemensamma ytor. Alla ansvarar för att städa efter sig och sina eventuella gäster. Var rädd om våra gemensamma ytor och utrymmen.

För allas vår säkerhets skull, ställ inte upp dörrar till gemensamma utrymmen utan uppsikt.