Föreningsstämmor

Varje år i april/maj håller föreningen sin årsstämma, där varje medlem har möjlighet att lägga motioner och rösta på vilka personer man vill se i styrelse, valberedning och som revisorer.

Som medlem / delägare i föreningen, kan du på en stämma låta dig företrädas av ett ombud som då "ärver" din rösträtt. Kravet är att du korrekt utfärdar en skriftlig ombudsfullmakt, som ombudet lämnar vid incheckningen på stämman (ombudsfullmakter delas alltid ut med stämmohandlingarna). Information om ombudsregler finns nedan. Du har rätt att ha med dig ett biträde på stämman.

Årsstämman är föreningens högsta beslutande organ. Där har alla medlemmar i bostadsrättsföreningen rösträtt. Formellt sett är det på stämman som du som medlem har störst möjlighet att påverka föreningen. Därför är det viktigt för dig som medlem att deltaga. Här går man igenom bland annat styrelsens årsberättelse och föreningens årsredovisning, liksom revisorernas olika berättelser. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen är en annan viktig punkt. Dessutom är det på årsstämman som val av föreningens förtroendevalda görs. Här väljs styrelsens ordförande på ett år. Styrelseledamöter på två år, samt valberedning och revisorer på ett år.

Revision

En viktig punkt på dagordningen är revisorernas berättelse.
En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening och den valda styrelsen har getts medlemmarnas förtroende och ansvar att förvalta föreningen så bra som möjligt. Inte minst från ekonomisk synvinkel. På stämman uttalar sig föreningens revisorer, som har granskat räkenskaper och verksamhet, om hur man bedömer att det hela har skötts. Om man bedömer att förvaltningen är gjord utan allvarliga anmärkningar rekommenderar revisorerna att medlemmarna beviljar styrelsen ansvarsfrihet för det gångna året.

Motioner

Om man har förslag på viktiga förändringar eller förbättringar kan man skriva en motion till stämman. Det betyder att alla medlemmar, som kommer dit, ges en möjlighet att ta ställning till förslaget.