Vem ansvarar för vad?

Som bostadsrättshavare har man rätt att nyttja sin lägenhet som bostad. I lägenheten ska det finnas värme, vatten, avlopp och ventilation samt eluttag och proppskåp, som föreningen ansvarar för. Det mesta av det övriga i lägenheten står man själv för.

Till lägenheten hör också en router för bredbandet och en TV-box. Dessa får man alltså INTE, lika lite som vitvarorna, ta med sig när man flyttar ut från lägenheten. Föreningen fakturerar säljaren för ersättningsrouter och TV-box, om denne har tagit med sig utrustningen vid flytten.

Det innebär till exempel att om din spis går sönder, får du själv skaffa och betala en ny, och om du vill ha nya tapeter eller ett nytt golv gäller samma sak. Mindre reparationer kan vi få hjälp med av HSB, som föreningen har ett serviceavtal med, men en del av de reparationerna får vi bekosta själva.

Exakt vilka skyldigheter föreningen respektive medlemmen har finns i broschyren "Vem ska underhålla bostadsrättslägenheten". Den får alla som flyttar in, och den finns också på föreningsexpeditionen.

Har du rätt hemförsäkring?

Om det skulle uppstå ett allvarligt fel i lägenheten, t.ex. en vattenläcka, är man skyldig att genast anmäla det. Annars kan man bli tvungen att betala alla kostnader det kan medföra, och det kan röra sig om stora pengar.

Ett gott råd i det här sammanhanget är att man förutom sin vanliga hemförsäkring ska ha ett s.k. bostadsrättstillägg. Då har man något att falla tillbaka på, om olyckan skulle vara framme. Och premien är liten i förhållande till vad man kan få ut.