Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

FAQ - Avier

ima217722.jpg

Var hittar jag mina avier?

Du hittar alltid dina avier med ocr-referens på Mitt HSB under fliken Min bostad och Avier & betalning. 

Om du inte ser några avier under Avier & betalning – vänligen ha tålamod, det kan ta lite tid att ladda sidan.

  • Du har automatiskt ett användarkonto på Mitt HSB.
  • Du loggar in via ”Logga in”-knappen uppe till höger i det blåa fältet med Mobilt BankID eller med personnummer och lösenord.
  • Har du glömt ditt lösenord begär du ett nytt på inloggningssidan.

imagevugn1n.png

Jag har inte fått mina hyres-/avgiftsavier, hur gör jag?

Är du nyinflyttad så får du hyres-/avgiftsavier efter tillträdesdagen. Aviseringen sker i första hand digitalt. Finns inte namnet uppsatt på lägenheten eller postfacket vänligen sätt upp en tillfällig lappKontrollera också att din adressändring har gått igenom och att det är din nya adress som är registrerad. Du hittar alltid dina avier på Mitt HSB under fliken ”Min bostad”.  

Varför har jag fått en påminnelseavgift när jag har använt den förra ägarens avier?

Om du har köpt en lägenhet ska du vänta på dina egna avier, eftersom säljarens avier makuleras.

Kontakta oss om du har använt säljarens avier.

Varför ser jag inte mina avier på Mitt HSB?

Du hittar dina avier under fliken Min bostad på Mitt HSB.

  • Om du inte ser några avier, vänligen ha tålamod eftersom det kan ta lite tid att ladda sidan.
  • Om texten "Ingen bostad finns registrerad" kommer upp, så har antagligen inte din bostadsrättsförening administrativ förvaltning hos oss. Vänligen besök din brf-hemsida, kika på er anslagstavla eller kontakta styrelsen för att veta vem som har hand om era avier.
  • Om du är nyinflyttad behöver anmält tillträdesdatum vara korrekt registrerat för att din bostad ska synas.

Alla medlemmar och boende har automatiskt ett användarkonto på Mitt HSB. Du loggar in via ”logga-in”-knappen uppe till höger i det blåa fältet, med mobilt bankID eller personnummer och lösenord

Hur gör jag för att betala med autogiro?

För att betala med bankgiro behöver du fylla i en blankett som du behöver sända tillbaka till oss på brfekonomi.ostra@hsb.se. Blanketten som behövs för att vi ska kunna starta upp ditt autogiro hittar du på Mitt HSB under Min bostad och Blanketter.

  • Ditt autogiro startar när vi har fått ett godkännande från din bank.  
  • Tänk på att autogirot börjar att gälla först efter nästa kvartalsavsiering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.
  • Du kan på egen hand se när autogirot har blivit godkänt och aktiverat hos oss i din internetbank.
  • Går betalningen inte igenom första gången kommer totalt 1 försök till på dragningar att göras.
  • Tjänsten är kostnadsfri.

Jag har anmält autogiro – varför fungerar det inte?

Autogirot börjar att gälla först efter nästa kvartalsavsiering som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.

Hur gör jag för att betala via e-faktura?

  1. Logga in på din internetbank via en dator.
  2. Gå till fliken för e-faktura. (du hittar den vanligtvis under menyn ”Betala och överföra”)
  • Sök efter ”HSB Östra” och fyll i namn på avimottagaren, avtalsnummer (står på din avi) och avimottagarens personnummer (om du inte står som avimottagare men vill betala fakturan för annan person). Har du något av följande bankgironummer kan du ansöka om e-faktura
  • Tänk på att tjänsten kommer igång först efter nästa kvartalsavsiering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.
  • Du kan ställa in att betalningen ska godkännas automatiskt med e-faktura i din internetbank – då dras beloppet dras automatiskt på förfallodagen – utan att du behöver godkänna det i din internetbank.
  • Tjänsten är kostnadsfri.
  • Kontakta din bank om du har problem att anmäla e-faktura.

Juridiska personer 

Tyvärr kan vi inte erbjuda e-faktura för juridiska personer.

Jag har anmält e-faktura – varför fungerar det inte?

Möjligheten att betala med e-faktura börjar att gälla först efter nästa kvartalsavsiering som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.

Hur gör jag för att få avin skickad till min e-post?

Du kan få avin mejlad till dig som PDF – men då behöver vi ha din e-postadress registrerad.

  1. Logga först in på Mitt HSB > Mina sidor > Min profil och se så att vi har rätt e-postadress till dig. 
  2. Har du registrerat din e-postadress? Perfekt! Kontakta oss på vår mejladress eller telefon 010-442 56 00 för att få avin skickad till din e-postadress.

 

OBS! Detta sker bara när du tar kontakt med oss, det går inte att lägga in permanent.

Vad betyder IMD på min avi?

En del bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter har IMD. 

  • IMD är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering, vilket innebär att förbrukningen av exempelvis el och vatten mäts i varje lägenhet – och att du som boende betalar för din egen förbrukning. IMD förbrukningen debiteras på din avi i efterskott och det framgår på din avispecifikation vilken period förbrukningen avser.
  • IMD förbrukningen debiteras i efterskott och det innebär att om du har sålt en bostadsrättslägenhet kan det komma avier på detta efter du har flyttat.
  • Syftet är att du ska bli mer medveten om din energianvändning och kunna påverka dina kostnader genom att vara mer sparsam med din el och ditt vatten.
  • Det vanligaste är att förbrukningen debiteras med 4 månaders förskjutning på avierna och att du betalar för förbrukningen från dagen du flyttar in tills den dag du flyttar ut.

Jag har flyttat och har fått en avi med IMD, varför?

Det kan bero på att förbrukningen debiteras med 4 månaders förskjutning på avierna. Titta på förbrukningsperioden på avin för att se vilken månad det avser.

Jag har fått högre avgift på min avi, varför?

Bor du i en bostadsrätt är det styrelsen som bestämmer avgiften. Har din förening ekonomisk förvaltning hos HSB kan du vända dig till våra brf-ekonomer på brfekonomi.ostra@hsb.se eller 010-442 56 00.


Har din förening inte ekonomisk förvaltning hos HSB kontaktar du din förening. Kontaktuppgifter finns oftast i din trappuppgång eller på föreningens hemsida.

Vad betyder Överlåtelseavgift på min avi?

  • Överlåtelseavgiften tas ut i samband med försäljning av en bostadsrätt, även kallad överlåtelse.
  • Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnaderna som uppstår i samband med en överlåtelse – hur stor avgiften är bestämmer föreningen, men oftast är den 2,5–3,5 % av basbeloppet.
  • Det vanligaste är att den som säljer lägenheten betalar avgiften, om det inte uttryckligen står i föreningens stadgar att köparen ska betala den. Avgiften tas ut på nästkommande kvartalsavi.

När ska jag betala överlåtelseavgiften?

Avgiften tas ut på nästkommande kvartalsavi.

  • Överlåtelseavgiften betalas vanligtvis av den som köper lägenheten, om det inte uttryckligen står i föreningens stadgar att säljaren ska betala den. 
  • Avgiften ska kompensera bostadsrättsföreningen för de administrativa kostnaderna som uppstår i samband med en överlåtelse.
  • Hur stor avgiften är bestämmer föreningen, men oftast är den 2,5–3,5 % av basbeloppet. Du kan läsa mer i föreningens stadgar.

Vad betyder Pantsättningsavgift på min avi?

Om du har ett bolån på din bostadsrätt anger du den som pant. Pantsättningen innebär att din lägenhet står som säkerhet för bolånet.

  • Din bostadsrättsförening måste registrera bolånet i pantsättningsregistret.
  • För arbetet har föreningen rätt att ta ut en administrativ avgift, som kallas pantsättningsavgift – hur stor avgiften är bestämmer föreningen, men oftast är den 1–1,5 % av basbeloppet per pantsättning. Du kan läsa mer i föreningens stadgar.
  • Byter du bank eller gör en ändring i dina lån tillkommer en pantsättningsavgift.
  • Avgiften tas ut på nästkommande kvartalsavi.
  • Man får en avgift för varje lån som man har. Tex, har man delat upp lånet i 3 delar får man 3 st pantsättningsavgifter.

Vad är mervärdesskatten på min avi?

Mervärdesskatten (momsen) för den individuella mätningen av el, värme och vatten redovisas numera separat från själva kostnaden.

Detta beror på ett beslut som tagits av Högsta Förvaltningsdomstolen, som innebär att individuell mätning av el, värme och vatten ska vara momspliktigt.

Det innebär alltså ingen ökad kostnad för dig som boende, eftersom detta tidigare var inbakat i den totala kostnaden av El IMD.

Behöver du mer hjälp? Vänligen kontakta oss!