Nytt arbetssätt när HSB inviger kontor i Solna

05 september 2023

I dag, den 5 september, slås portarna upp till ett av HSB Stockholms nya baskontor, i Solna Business Park. Med fyra baskontor runt om i Stockholm, och inget huvudkontor, ska HSB omfamna det hybrida arbetssättet och öka närheten till medlemmar och kunder.

Den 4 september invigdes HSB Stockholms nya kontor i Solna, och med start i dag, den 5 september, välkomnas medarbetare när delar av verksamheten flyttar in i de nya lokalerna. Det tidigare huvudkontoret på Fleminggatan, som för många varit synonymt med HSB, lämnades redan i våras.

– Det här är en stor och spännande förändring, både för medarbetare och medlemmar. Vi testar något nytt, med ambitionen att omvandla våra kontor från traditionella arbetsplatser, till levande mötesplatser, anpassade till dagens hybrida arbetssätt, säger Eva Nordström, vd HSB Stockholm.

HSB Stockholms befintliga kontor i Haninge och Jakobsberg bevaras och blir baskontor, medan det fjärde och sista kontoret öppnas i början av oktober, i Lumafabriken, Hammarby Sjöstad. Varje medarbetare tillhör ett av baskontoren, samtidigt som alla kontor är till för alla.

– Idén med fyra baskontor handlar också till stor del om att komma närmare våra kunder. Dessutom minskar vi vår kontorsyta påtagligt, och sänker lokalhyran med cirka 30 procent, avslutar Eva Nordström.

Hyresvärd för kontoren i Solna Business Park och Lumafabriken är Fabege. HSBs bostadsutvecklande bolag i Stockholmsregionen, HSB Bostad, flyttar också in i lokalerna i Solna Business Park.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.