HSB Södra Norrland erbjuder hjärtstartare utomhus i centrala Östersund

28 februari 2024

HSB Södra Norrland erbjuder nu hjärtstartare dygnet runt för allmänheten i centrala Östersund. Vem som helst kan nu använda denna hjärtstartare som nyligen har placerats utomhus på Stortorget 3A för att hjälpa till att rädda liv.

- I Sverige drabbas cirka 6 000 personer av plötsligt hjärtstopp årligen utanför sjukhus. Av dessa 6 000 personer överlever endast en tiondel. Genom att erbjuda hjärtstartare utomhus kan vi rädda fler liv, säger Willy Runnzell, affärsområdeschef på HSB Södra Norrland.

Merparten av alla hjärtstartare i Sverige är placerade i miljöer som begränsas av öppettider eller åtkomst för allmänheten. Nu har HSB Södra Norrland i Östersund placerat en hjärtstartare vid stortorget i Östersund, som finns nu tillgänglig för alla.

- Vi är mycket stolta över initiativet vi tagit. På detta sätt kan vi bidra till ett tryggare samhälle. I Sundsvall har vi haft en hjärtstartare uppsatt i drygt ett år och vi har inte haft några problem eller skadegörelser fortsätter Tina Enheim, chef, medlem HSB Södra Norrland.

HSB Södra Norrland planerar att flytta ut hjärtstartare på fler orter där man har kontor och förhoppningen med att ha hjärtstartare tillgänglig för allmänheten ska sprida sig till fler företag, organisationer och bostadsrättsföreningar på våra verksamhetsorter. Hjärtstartarna är för allmänt bruk och lätta att använda, de talar om för dig exakt vad du skall göra när du öppnar upp och aktiverar den utan förkunskaper.

- Vi hoppas att vi kan inspirera flera brf:er och fastighetsägare att ta initiativet till att sätta upp hjärtstartare utomhus för att möjliggöra att fler liv kan räddas genom en sådan samverkan. HSB Södra Norrland har ett förmånligt samarbetsavtal med Plusab Medical Solution för att smidigt möjliggöra att flera brf:er kan ta detta viktiga initiativ, säger Willy Runnzell, affärsområdeschef på HSB Södra Norrland.

- Som samarbetspartner till HSB Södra Norrland är vi på Plusab Medical glada att få möjligheten att hjärtsäkra en del av Östersundsstadskärna. Då vi även är en del av hjärtuppropet för att hjärtsäkra Sverige känns detta fantastisk bra, säger Christer Karlsson på Plusab Medical Solution.

Kontaktuppgift

Willy Runnzell, affärsområdeschef på HSB Södra Norrland. Tel 070-646 78 81