Avgifter och service

Vad ingår i månadsavgiften?

• Fjärrvärme
  • Vatten
  • Sophämtning av hushållssopor, tidningar, lampor, batterier och kompost.
  • Bredband 500/500 , TV-paket Lagom och IP-telefon via fiber från Telia. Detta betalas i form av ett obligatoriskt tillägg på månadsavgiften på 219:- för samtliga tjänster (vilket är lägre än vad enbart TV-tjänsten kostar för fristående kunder i skrivande stund). Den utrustning till TV och bredband som Telia tillhandahållit, tillhör lägenheten. I de fall där lägenheten överlåts till någon ny är det alltså viktigt att utrustningen finns kvar, eftersom den är knuten till föreningens kollektiva abonnemang. Om utrustningen kommer bort blir man betalningsskyldig. Det är därför viktigt att utrustningen lämnas i lägenheten till nästa boende. Har ni några frågor så hör av er till ansvarig ledamot, Jonas Carlberg.

Garage, P-plats och matförråd går att få i mån av tillgång, mot ytterligare avgiftstillägg. Administrationen av detta hanteras av HSB Göteborg.

Vad beställer du själv?

• Hemförsäkring - Du ska ha en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Det är det viktigaste när du flyttar in i din nya lägenhet. Den ska täcka för skador på ytskikten, golv, väggar och lägenhetens utrustning kylskåp, tvättställ, toalett osv. Tänk på att betala försäkringen i tid, eftersom du vid försenad inbetalning inte har något försäkringsskydd. Vid skador kan det uppkomma tillfällen där bostadsrättsföreningens försäkring täcker en del av de uppkomna kostnaderna. Ta kontakt med styrelsen redan när skadan uppkommit.
  • Elhandelsavtal - Alingsås Energi Nät AB är leverantör för elnätet till våra lägenheter så du kommer betala nätavgift till dem. Men du bör teckna ett separat elhandelsavtal när du flyttar in. Antingen med Alingsås Energi eller med ett fristående elhandelsbolag.