Praktiska detaljer och felsökning för boende

Här följer en lista över saker som man då och då stöter på som boende här på Äpplet. Det kan vara svårt att hålla koll på hur allt fungerar, så vi har försökt skapa en liten lathund.

Felanmälan

Kontakta HSB Göteborg på 010-442 20 00 och följ instruktionerna för att anmäla fel till fastighetsskötaren. Det är alltid bra att kontakta någon i styrelsen även om man anmält felet. 

 

Gäller felet tvättmaskiner eller tumlare kan man vända sig direkt till vice ordförande Jonas Carlberg (kontaktinfo finns på anslagstavlan utanför tvättstugan). 

 

Akuta fel

Är felet akut (ex. en vattenläcka eller liknande) och du inte kan nå HSB direkt kan du alltid nå Securitas jour på 010-4705 300.  

 

Skadedjur

Vi har sällan problem med skadedjur, men vad många medlemmar missar är att om man skulle få problem så har vi ett avtal med Anticimex som kan nås på 075-245 00 00. Detta gäller alltså även sanering av getingbon, myror och dylikt. Naturligtvis får man själv försöka sätta ut myrdosor osv. men om man inte får bukt med problemet har vi ett avtal med professionell skadebekämpning.

Nycklar

Nycklarna är medlemmens ansvar (för den egna lägenheten och tillhörande förråd). Normalt tillhör lägenhetens lås bostadsrättsföreningens låssystem, för att fungera med de övriga dörrarna som du ska ha tillgång till, exempelvis cykelrum och tvättstugan. 

För att få hjälp om du låst dig ute, så är det A-lås på Kungsgatan som sköter vårt låssystem. Notera att ingen i styrelsen har huvudnyckel till lägenheterna.

Om låset är trögt kan man smörja med tunn låsolja/sprej. En del har haft problem med att själva låscylindern sitter löst. Det är enkelt att lätta på vredet på insidan och skruva fast låscylindern. För att få en ny nyckel till ditt lås behöver du en rekvisition från styrelsen (vanligen ordförande).

För frågor om nycklar till gemensamma utrymmen (främst kvarterslokalen, tvättstugebokning) kan du höra av dig till nyckelansvarig i styrelsen (Jovana Ingemarsson). 

Lån av kvarterslokal

Använd bokningslistan utanför dörren till kvarterslokalen för att boka tid och hör av dig till Johanna Frisk på Säterigatan 44 för att få tillgång till nyckel. Vi förutsätter att kvarterslokalen återställs i det skick den blivit utlånad i. 

TV, Internet och telefon

Föreningen har i skrivande stund ett kollektivt tecknat avtal med Telia. Varje lägenhet har ett fiberuttag, router och TV-box från Telia. Avtalet är tecknat av föreningen, efter ett stämmobeslut. Det betyder att du inte kan avsäga dig Telia som leverantör. Fördelen är att priset du betalar är långt billigare än vad man kan få som privatkund (219:-/månad för TV, Internet, Telefoni). 

TV, telefoni och Wifi sköts via en router som man kopplar in i fiberuttaget. När internet, TV eller telefoni strular är det denna vita box man kan starta om för att lösa det mesta.

OBS! När du flyttar måste du aktivt ringa Telia och avsluta ditt abonnemang, annars kommer det fortfarande vara registrerat på dig. När du flyttar in bör du försäkra dig om att detta har skett. 

I vårt TV-avtal ingår kanalpaketet lagom. Du som enskild kund kan välja att utöka det, men kan inte välja något mindre. Till varje lägenhet hör en TV-box, som kopplas till routern. Boxen ger tillgång till kanalpaketet, samt diverse streamingtjänster som exempelvis SVT Play, SF Anytimes filmbutik, Netflix, HBO osv. Märk väl att en hel del av dessa kräver ytterligare avgifter. 

Om du får problem: Kontrollera att routern blinkar grönt på TV-lampan, om inte, starta om routern och pröva igen. Om den lyser grönt, pröva att att starta om TV-boxen, genom att stänga av den på knappen därbak. Fungerar inget av det, ring Telia på 020 20 20 70 (support för kollektiva abbonemang)

Den fasta telefonen ska kopplas in direkt i routern, inte i eventuella vägguttag.

Nätverksnamn och lösenord till ditt WIFI står under routern. 

Vatten och Avlopp

För det mesta sköter sig vatten och avlopp sig själva, men ibland kan det vara nödvändigt att stänga av.

Vattensystemet kan stängas av på samma ställe som värmesystemet (i gropen under trappen på bottenvåningen). Märk väl att det alltså kan vara så att du på övervåningen måste komma in i lägenheten under för att kunna stänga av inkommande vatten helt. Detta kan vara bra att tänka på vid renovering. 

Normalt ska det finnas avstängningsventiler på alla platser där vatten kan komma ut. Vid tvättställ, toastol, tvättmaskin, diskbänk osv. 

Ser du läckande vatten, stäng av ventilerna så snabbt som möjligt. Det kan både bli dyrt och omfattande skador av även små vattenläckor. Det finns en ventil för avstängning i hallen på lägenheterna på första plan. Dessa styr även vatten till lägenheterna på andra våning. Skulle det inte gå att komma åt ventilen på första plan går det att i nödfall stänga av vattnet till hela fastigheten via kulverterna på husgaveln.  

Var extra noggrann bakom diskbänken, eftersom det normalt inte finns någon vattensäker konstruktion för att förhindra läckage ut i övriga lägenheten.

Notera också att diskmaskiner, kyl och frys bör ha en plastbricka under maskinen som gör att läckor rinner ut framför ifall de skulle gå sönder.

Installera gärna ett vattenlarm där vatten kan tänkas läcka. 

Ventilationssystem

Självdrag ska åstadkomma nödvändig ventilation i lägenheterna.

I badrummen ska det finnas fläkt för forcerad ventilation. Använd denna efter bad/dusch och vid behov. 

I köket kan köksfläkten hjälpa till att åstadkomma cirkulation på luften.

Tänk på att det är temperaturskillnaden som gör att ventilationen fungerar. På sommaren blir det ofta svårare att få bra ventilation pga jämn temperatur ute/inne. Att öppna fönster på båda sidor av huset kan snabba på luftombytet

Värmesystem

Bostadsrättsföreningen använder fjärrvärme för uppvärmning av fastigheterna. Till varje lägenhet finns en huvudavstängningsventil. Den finns under trappen i lägenheten på markplan, under en lucka i golvet.

Det är ett vattenburet system, ut till radiatorer i respektive rum. På varje element finns en termostat. Ibland kan termostaten kärva. Om du inte får värme, försök vrida på/av termostaten ett par gånger. Hjälper inte detta kontakta styrelsen.

Elnät

I lägenheten är det ett eget elsystem, avskiljt från övriga fastigheten. Inne i själva lägenheten är det du som står för ledningar och brytare. Var noga med att använda fackmän vid ombyggnad och renovering. Elsystemet kan vara livsfarligt om det inte hanteras på rätt sätt. Information om flyttanmälan mm. återfinns på Alingsås Energis hemsida.

I lägenheten finns ett proppskåp/propptavla med huvudströmsbrytare. Kolla proppskåpet i första hand om strömmen försvinner för dig. Har du ingen ström här, kolla om grannen också är strömlös.

Utanför lägenheten i skåp infällt i väggen normalt brevid undervåningens utgång finns anslutningspunkten för Alingsås Energi Nät. Här sitter elmätare och ytterligare säkerhetspropp och strömbrytare. Normalt får din lägenhet och grannlägenheten över/under dig leverans från samma kabel utifrån.Finns det ingen ström här är det fel i leveransen från Alingsås Energi Nät.