Föreningens avgifter

I HSBs bostadsrättsföreningar använder vi ordet avgifter i stället föra ordet hyra. Anledningen till detta är; att i en bostadsrättsförening så äger vi gemensamt vårt område, våra fastigheter, lokaler och lägenheter.

Det finns ju ingen anledning att hyra något man själv äger. Hyra betalar man till något, någon annan äger, men som man under en bestämd tid vill disponera. Bostadsrätten upplåts på obegränsad tid, vilket är ännu en anledning till att ordet hyra inte kan användas.
Hur avgifterna skall fördelas mellan bostadsrättsinnehavarna är bestämt i den ekonomiska planen, som togs fram när medlemmarna i HSB Bostadsrättsförening Backadalen övertog sin förening i början av nittonhundrasjuttiotalet. Varje lägenhet blev då tilldelat ett andelsvärde och en grundavgift (insats). Den bestämmer hur stor del av bostadsrättsföreningens kostnader du skall betala och hur stor del av föreningens skulder som är din andel.
När avgifterna höjs bestämmer den ursprungliga grundavgiften (insatsen) hur stor del som faller på dig.