Föreningens underhåll

HSB Backadalen byggdes i början av 70-talet. Husen byggdes med elementteknik i betong. Ingenting är beständigt, materialet i byggnaderna har olika lång livstid. Betongen står sig bra, men andra byggnadsdelar behöver bytas eller renoveras under årens lopp.

I Backadalen har det gjorts omfattande underhållsåtgärder under de gångna åren såsom; fönsterbyten, dräneringsarbeten vid husgrunderna, trädgårdsomläggning, byte av ytskikt på taken, byte till nytt ventilationssystem, stambyten och badrumsrenoveringar, komplettering av ytterbelysningen, tilläggsisolering av vindsbjälklag, byte av utfackningsväggar inkl fönster och balkongräcken, byte till elektriska portar i termogaragen, införande av bergvärme och porttelefoni.

Stora underhållsåtgärder sker inte planlöst, utan vår förening har en underhållsplan som visar ungefär när i tiden olika underhållsåtgärder behöver sättas in. Underhållsplaneringen bygger på statistik och erfarenhet av olika materials beständighet i förhållande till sin kvalitet. Statistiken bygger på uppgifter från hela HSB-rörelsen i Sveriges förvaltade bestånd. Olika klimatförutsättningar påverkar också byggnadsdelarnas livslängd, planen tar också hänsyn till sådana faktorer.

För att stora och kostnadskrävande åtgärder, inte enbart ska drabba dem som bor i föreningen när åtgärden utförs, så avsätts årligen ett belopp till framtida underhåll. På så sätt fördelas underhållskostnaderna rättvisare under årens lopp. En del stora underhållsåtgärder har också till en del lånefinansierats och så kan det också ske i något fall i framtiden.